Overzicht - Klassement - Proef invoeren - Registreren - Reglement - Info

CHARRON.line Website Informatie

03-09-2003

Er is een optie toegevoegd aan het evaluatieprogramma, nu versie 0.4.6, waarmee het mogelijk is om aan proeven met motorzwevers, waar de motorlooptest om een of andere reden niet bij aanvang van de vlucht gebeurd is, alsnog een volledig correcte score te kunnen geven. Deze optie is enkel toegankelijk voor de jury en uiteraard moet er minstens ergens tijdens de vlucht een motorloop geregistreerd zijn als bewijs dat de sensor nog werkte.

31-08-2003

Het evaluatieprogramma is nogmaals aangepast, is nu versie 0.4.5. Er was een verbetering nodig in de filter op het achteruit/vooruit springen van de tijdsopname in de loggerfile (komt slechts zelden voor, maar de filter is nodig om foute evaluatie van de proef te voorkomen). Verder is ook de ENL motorloopdetectie iets gevoeliger gemaakt.

29-08-2003

Er is een nog kleine aanpassing gemaakt aan het vluchtevaluatieprogramma, nu versie 0.4.4, om een valse take-off detectie te vermijden door 'schijnbaar stijgen' als gevolg van fluctuaties in de druksensor bij het aanzetten van de logger. Dit heeft geen effect op de afstandsberekeningen en reeds ingevoerde proeven.

27-08-2003

Er waren twee kleine aanpassingen nodig aan het vluchtevaluatieprogramma. De nieuwste actuele versie heet nu 0.4.3.

De eerste aanpassing betreft de motorloopregistratie. Naast ENL (Engine Noise Level) en RPM (toerental), is nu ook een ON/OFF signaal van een switch in de motor een geldige registratie. De ON/OFF registratie is een IGC goedgekeurde registratie voor o.a. de Peschges VP8 logger, maar opgelet, dit is onder de voorwaarde dat een sportcommissaris de correcte connectie van de switch gecontroleerd heeft.

De tweede aanpassing betreft de controle dat als GPS datum voor de coordinaten WGS84 werd gebruikt. Deze controle werd aangepast om rekening te houden met een kleine fout tegen de IGC specificaties in bepaalde versies van de conversie software van Cambridge. Gebruikers van een Cambridge wiens proeven hierdoor niet konden ingevoerd worden, kunnen dus nu hun proeven wel invoeren.

27-07-2003

Een nieuwe versie van het vluchtevaluatieprogramma (versie 0.4.2) is geinstalleerd omwille van enkele kleine verbeteringen.

De controle volgens serienummer van de loggers van het merk EW Avionics gebeurt nu volledig automatisch. U hoeft dus niet langer het vakje 'EW logger' aan te
vinken bij het invoeren van een proef. Er werd ook een fout gecorrigeerd in de filter op het sporadisch 'acheruit springen' van de tijdsopname in sommige loggers.

Tenslotte is in de uitvoer van het programma het aantal cijfers na de komma nu overal hetzelfde (intern rekent het programma evenwel met maximale precisie).

23-07-2003

Er zijn enkele aanpassingen en correcties gemaakt. De meest in het oog springende verandering is dat er bij de vluchtgegevens nu ook een barogram wordt getoond. Alle vluchten werden hiertoe herberekend met een nieuwe versie van het evaluatieprogramma, maar op de scores heeft dit geen invloed (op enkele uitzonderingen na).

1. Barogrammen

Naast de grafische weergave van de logger track op een kaart, wordt voor elke vlucht nu ook een barogram getoond. De informatie hierop wijst zichzelf uit. De keerpunten worden op het barogram aangeduid met een vertikale stippellijn, groen voor de Opgegeven Proef, blauw voor de Vrije Vlucht. Het laagste en hoogste punt voor de hoogtewinst worden aangeduid met purperen lijntjes. De blauwe achtergrond geeft de zweefvlucht weer, dus na het ontkoppelen of wanneer de motor stilgelegd is.

2. Vluchtevaluatieprogramma (versie 0.4.1)

De belangrijkste verandering in het evaluatieprogramma is dat nu rekening gehouden wordt met opeenvolgende starts en landingen in eenzelfde IGC file. Die mogelijkheid was in de vorige versie over het hoofd gezien, waardoor de resultaten foutief waren voor IGC files die meer dan één vlucht bevatten. Indien er dus meer dan één vlucht in dezelfde IGC file zit, wordt door het programma automatisch de langste vlucht (in duur) weerhouden. Normaal is dat dus ook de vlucht die de meeste punten oplevert. Het is echter wel raadzaam om zo veel mogelijk slechts één vlucht per IGC file te maken. Voor de Volkslogger bijvoorbeeld zorgt u hiervoor door even de batterijstekker uit te trekken voor de volgende vlucht.

Een tweede verandering is de manier waarop fouten tegen het Charron Reglement afgehandeld worden, bijvoorbeeld een loggerinterval groter dan 10 s of het ontbreken van de immatriculatie in de IGC file. In de vorige versie leidde dit tot een automatische weigering van de proef. Nu worden deze proeven wel verwerkt, maar wordt er op de website een duidelijke foutmelding gegeven. Een eventuele verwijdering van de proef is dus niet automatisch, maar gebeurt op initiatief van de piloot of de Jury.

Verder werden er twee 'filters' toegevoegd om fouten door de loggers zelf tegen te gaan, namelijk een filter op het signaal van de drukhoogte (was nodig voor de Volkslogger die een hoogte van -696 m geeft bij wegvallen van de batterijspanning) en een filter op het heel sporadisch 'acheruit springen' van de tijdsopname in sommige loggers. Tenslotte werd de controle op de geldigheid van de Opgegeven Proef declaratie veranderd om rekening te houden met een bug in oudere versies van de LX20.

3. Juniorenrangschikking

Ook de rangschikking van de junioren is nu correct. Bij de start van de website was dit niet zo omdat er voor deze rangschikking geen rekening gehouden was met het feit dat men in verschillende klassen tegelijk kan geklasseerd staan.


 07-07-2003

De Charron.line is vandaag ook echt 'online' gegaan. Dit nieuwe concept van de Charron wedstrijd werkt heel eenvoudig. Gewoon de IGC file van uw vlucht opladen via de website en de rest gebeurt automatisch. U hebt hiervoor geen speciale software nodig, een web browser volstaat.

1. Invoeren van een vlucht

Om te beginnen hebt u een gebruikersnaam en paswoord nodig om vluchten te kunnen opladen naar de Charron.line. Ga hiervoor naar de pagina Registreren en vul de gegevens in. Het paswoord is strikt persoonlijk en u kan dus ook enkel uw eigen vluchten opladen. Het invoeren van een vlucht gaat heel eenvoudig. Ga naar de pagina Proef Invoeren en volg de instructies.

Als vluchtgegevens dient u zelf enkel nog het type zweefvliegtuig te selecteren en de immatriculatie in te geven. Eventueel ook de naam van de copiloot ingeven en selecteren of het een vlucht op een wedstrijd en/of met een motorzweefvliegtuig betrof. Nadat u de IGC file geselecteerd hebt en deze opgeladen is van uw PC naar het Charron.line systeem, wordt de IGC file geanalyseerd door het Charron vluchtevaluatieprogramma.

2. Vluchtevaluatieprogramma (versie 0.3.9)

Het vluchtevaluatieprogramma controleert eerst of de vlucht voldoet aan de regels van het Charron reglement. In principe wordt hierbij ook nagegaan of het een geldige IGC file betreft (validatie van de IGC security check), maar deze functie is nog in ontwikkeling en momenteel dus niet actief. Er worden echter steekproefsgewijs manuele controles gedaan op de geldigheid van de IGC files. Indien het vluchtevaluatieprogramma een fout vaststelt, krijgt u hiervan een melding en wordt de vlucht verwijderd. Indien alles in orde is, worden de scores berekend voor elk van de vier soorten proeven: Duurvlucht, Hoogtewinst, Opgegeven Proef en Vrije Vlucht. De hoogste van de vier scores wordt weerhouden, maar u kan zelf ook voor de score van een andere proef kiezen.

Het vluchtevaluatieprogramma berekent voor maximale precisie alle afstanden op de WGS84 ellipsoide, zoals vanaf 2003 voorgeschreven door de FAI. Voorheen werden afstanden berekend langs de grootcirkel of orthodroom op een bol, wat al snel fouten van enkele honderden meters tot enkele kilometers geeft. Oudere software, die nog wel van de bolformules gebruik maakt, kan voor dezelfde proef een afstand geven die tot 1 à 2 kilometer afwijkt van de veel preciesere afstand op de Charron.

Naast de eigenlijke scores geeft het evaluatieprogramma ook gedetailleerde resultaten voor elk van de proeven, o.a. afstanden en gemiddelde snelheden voor elk van de benen. De logger track, de optimalisatie van de Vrije Vlucht en eventueel de Opgegeven Proef worden eveneens grafisch weergegeven op een kaart met de vliegvelden.

 

Copyright © 2003 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs