Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef
Database gegevens:
Datum: |
20-07-2024 |
Type proef: |
VV |
Toestel: |
ASG 29 E 18m |
Immatriculatie: |
DKHUY |
Handicapfactor: |
121 |
Klasse: |
Motor |
Piloot: |
Dries VAN GESTEL |
Club: |
KAC |
Afstand: |
452.5 km |
Score: |
1495,9 pt |
Vertrekpunt: |
LSGS (buitenland) |
Wedstrijd: |
NEE |
Motorzwever: |
JA |
Copiloot: |
|
Status Proef: |
Gevalideerd |
IGC validatie |
ok |
Opmerkingen:  | EW Serienummer: | |
Tweede en laatste vliegdag vanaf Sion, En het was vlamingen dag in zwitserland!. Sion in het ongelofelijk mooie zweefvlieglandschap van de zwitserse alpen. Dit stuk alpen is toch nog een stuk magtiger dan de franse alpen. De dal inversie, dure slepen moet je er wel bijnamen, maar je krijgt er wel iets voor in de plaats. Zo veel monimentale bergen met pakken sneeuw en gledsjer in grote getalen. Het was de "omweg"/tussenstop meer dan waard. Hier zie ik mezelf nog wel eens komen (al heb ik de sleeprekening nog niet gehad ;)).
In sion zweefvliegen ze normaal enkel in het weekend, gisteren vliegen was dus een beetje een uitzondering. Vandaag begon dan ook om 10u met de normale briefing en verdeling van de toestellen. Er waren wel paar gegadigde. Op zich geen probleem maar met maar 1 sleper dan tekens een sleep van ~22min ging het mogelijk toch even wachten worden. En zo geschiede. Ik was klaar om 10u30 maar kon pas de lucht in om 13u. Ik was op bezoek en in vakantiestemmen dus geen probleem. Bedoeling was ook enkel om het gebied noord van Aosta te verkennen en het vliegen van kilometers was veel meer dan anders totaal ondergeschikt.
De dag begon opnieuw me een lange sleep, tot 1800m grond. Nog altijd goedkopere om iets hoger te laten slepen dan net was lager en een tweede sleep nodig te hebben. Niet nadenken buiten misschien, hier werk je heel het jaar voor dus enjoy the ride. Los van de sleper en ik had de bel niet direct, even wat aandringen.
Vandaag was het idee om het rondje van de vallei in omgekeerde richting te doen dan gisteren, met de wijzers van de klok dus. De Cu stonden mooi boven de bergen maar op een manier geraakte ik nooit echt aan de hoge toppen. Proberen de de hellingen te volgen in de hoop van een geode bel tegen te komen maar die kwam maar niet. Leek bijna dat de beste bellen wat weg zaten van de helling. Vervolgde mijn weg richting Furka maar het ging traag. Eens bij Furka hoorde ik Bert op 30km afstand, mmm zou ik de hop maken richting hem of niet? Dat stukje van de alpen had ik nog niet goed bekeken en dus maar besloten verder te vliegen richting matterhorn. Jammer stukje samen met Bert vliegen had leuk geweest.
Kar gekeerd en plots 2 ventus3 die in formatie mij passerde met waggelwings. Dennis en Wim, vertrokken van Fayence waren ondertussen ook al aan de Furka. Zo'n/hun vlucht vanuit zuid frankrijk naar hier en terug is toch echt wel mijn volgende doel. Misschien later als ik groot ben!
Hoe dichter bij de Matterhorn hoe hoger de basis ging. Mooie uitzichten maar dat hat ik al gezegt. De kaart er voor de zoveelste keer bij en doen waarvoor ik hier was gekomen, dit stukje alpen verkennen. De Cu richting Aosta en meer zuid zagen er perfect uit, de jump leek me geen enkele probleem, maar dan zou ik een stuk vliegen wat ik al beetje kende. Dus aan deze kant gebleven en mijn weg vervolgt richting Mont Blance. Een soort confluence bracht me er makkelijk. De terugweg ging initieel ok maar eens bij de grens zakte ik er wat onderuit. nog eens wat meer de hellingen volgen in de hoop de goede bel tegen te komen die maar niet kwam. Dan maar zo de weg richting oosten vervolledigen. Stukje voor munster toch maar terug gedraaid met het idee nog een keer naar Matterhorn te gaan.
En wie zag ik daar op de flarm radar, op 10km ging Bert in zijn ventus. Het was ondertussen 18u30. Samen even in de bel hangen om de 4de vlaming ontmoeten van de dag een feit te maken. Leuk zo veel bekende tegen te komen van zo'n verschillende richtingen.
Even nog de hoogte eruit vliegen en tijd om te gaan landen. Doro het gecontroleerde IFR veld toch even wat anders. Normaal vlieg je je hoogte er rustig uit, hier meld je op 1400m grond aan dat je wil komen landen. Hun boodschap of nu landen of nog minstens 10min wachten buiten de CTR door inkomend IFR verkeer. Het werd het eerste dus hoge snelheid naar beneden. Touch down en afsluiten van een zeer fijne 2 daagse die mijn verwachten overtrof.
Next up connect all alp pieces into one! |
Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:
Transponder 7000 in en rond CTR Sion. Contact Sion tower voor landing.
IGC File gegevens:
Scoring versie: 24.02
LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum: 20/07/2024
Piloot: DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type: ASG 29E 18M Klasse: 18-METER
Logger type: LX Navigation d.o.o. s/n: aw0
Logger file: 2024-07-20-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold: 300
SAMENVATTING
Vluchttijd : 06:26:39
Duurvlucht : 06:12:52
Vrije vlucht : 452.5 km
Fasttrack : 91.6 kmh
Driehoek : 129.4 km
Hoogtewinst : 1916.0 m
VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
LSGS Sion BeNeLux: NEE
Vertrekpunt
pos.: 46°13.240'N 7°19.778'E
tijd: 10:58:20 UTC
alti: 475 m
Ontkoppelpunt
pos.: 46°19.966'N 7°24.882'E = 28° 14.1 km van vertrek
tijd: 11:12:07 UTC
alti: 2388 m
Landingspunt
pos.: 46°13.198'N 7°19.603'E = 251° 0.2 km van vertrek
tijd: 17:24:59 UTC
alti: 509 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 06:26:39
Motorgebruik
aantal keren: 0
VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
Start : 46°19.829'N 7°24.578'E @ 11:12:34 UTC, 2374 m
punt 1: 46°32.136'N 8°26.347'E @ 12:31:23 UTC, 2880 m
punt 2: 45°47.810'N 6°59.487'E @ 14:38:18 UTC, 3775 m
punt 3: 46°15.797'N 8°07.320'E @ 16:00:19 UTC, 3542 m
punt 4: 45°59.854'N 7°52.807'E @ 16:32:49 UTC, 4178 m
punt 5: 46°09.925'N 7°04.441'E @ 17:06:54 UTC, 2574 m
Finish: 46°18.052'N 7°24.379'E @ 17:18:51 UTC, 1902 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
been 1: 82.3 km 74° @ 62.7 km/h
been 2: 138.7 km 234° @ 65.6 km/h
been 3: 101.7 km 59° @ 74.4 km/h
been 4: 35.0 km 212° @ 64.5 km/h
been 5: 65.1 km 287° @ 114.6 km/h
been 6: 29.7 km 59° @ 149.3 km/h
Afgelegde afstand: 452.5 km
Duur: 06:06:17
Gemiddelde snelheid: 74.1 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 13.7 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 10.7 km
Starthoogte: 2354.0 m
Finishhoogte: 1902.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht: 452 m
Totale score afstand: 452.5 km
BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur
Startpunt
pos.: 46°08.150'N 7°37.161'E = 113° 24.3 km van vertrek
tijd: 15:22:02 UTC
alti: 3496 m
Finishpunt
pos.: 46°13.853'N 7°17.201'E = 289° 3.5 km van vertrek
tijd: 17:22:03 UTC
alti: 1076 m
Grootste afstand in 2 uur: 183.1 km
Beste snelheid in 2 uur: 91.6 km/h
Hoogteverlies: 2420 m
OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 518.7 km GELDIG
vertrek: 0°00.000'N 0°00.000'E
start: WEELDE AERO 51°24.050'N 4°58.130'E
punt 1: ZONHOVEN 51°00.728'N 5°22.287'E 51.6 km 147°
punt 2: NOTTULN 51°54.400'N 7°24.330'E 172.9 km 54°
punt 3: MERKSPLAS KOLONIE 51°21.344'N 4°49.656'E 188.7 km 252°
punt 4: ZONHOVEN 51°00.728'N 5°22.287'E 53.9 km 135°
finish: WEELDE AERO 51°24.050'N 4°58.130'E 51.6 km 327°
landing: 0°00.000'N 0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand: 0.0 km
Duur van de proef: 00:00:00
Gemiddelde snelheid: 0.0 km/h
Start hoogte: 0 m
Hoogte passeren start: 2388 m
Hoogte aan break-punt: 0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand: 0.0 km
DRIEHOEK ANALYSE
Been 0: 56.9 km
Been 1: 36.2 km
Been 2: 36.2 km
Totaal: 129.4 km
DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
begin: 11:12:07 UTC
einde: 17:24:59 UTC
duur: 06:12:52
HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
laag punt: 2354 m @ 11:12:17 UTC
hoog punt: 4270 m @ 16:32:27 UTC
hoogtewinst: 1916 m
MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 4583
Deze proef wissen uit de database Deze proef wijzigen Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...
|