BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

16-03-2025 -- Glenn HOSTENS -- 806,8 punten

Database gegevens:

Datum: 16-03-2025 Type proef: VV
Toestel: ASW 19 Immatriculatie: D-6925
Handicapfactor: 100 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 201.7 km Score: 806,8 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Niet gedacht dat het zo'n goede dag ging worden en dus ook een mindere vluchtvoorbereiding (powerbank gewoon thuis gelaten met het gedacht dat het toch niet zo lang zou duren)... In de voormiddag het laatste winteronderhoud afwerken en in de namiddag voor het eerst aan de lier hangen met de 19 en de vers gepolierde vleugels invliegen in het nieuwe seizoen! Eens van de lier spannend om aansluiting te vinden maar de cumuli zagen er goed uit dus direct er de beste uitgekozen en amai wat ging hij lekker omhoog aan een goeie 2 m/s gemiddeld! Dan redelijk een wolkenstraatje kunnen volgen richting Kempen en al snel werd duidelijk dat het een fantastische luchtmassa was, een bel van 4 m/s!! Geloof dat ik nog nooit zo'n mooie bel gehad heb binnen België. Eens aan de voordeur van de Kempen was er helaas een te groot blauw gat met de redelijk stevige kopwind dus mijn kar helaas maar gedraaid (had graag die zeer goede luchtmassa over de veel betere Kempen willen voelen). Op de terugweg had ik het gevoel dat het al begon te minderen en vanaf het 3de been was het echt overleven en hoog blijven (een gemiddelde van nog geen 30 km/u zegt genoeg...). Plots werd het op het 4de been terug super goed zoals in het begin van de vlucht met zelfs een zeer zalige wolkenstraat, niet gedacht dat dit nog ging gebeuren want aan de luchtmassa/wolkendek was er niets veranderd. Op het einde van been 5 begaf mijn batterij het dus weg XCSoar en weg optimalisatie om die 200 km nog te kunnen halen/zien tot waar ik nog moet vliegen, want onder de 200 km geeft de Charron maar 5 benen ipv 6 en zou dus maar 170 km geweest zijn ipv net wel/net niet 200 km. De thermiek begon ook op zijn einde te lopen dus het mooie ronde getal van 200 km werd zeer spannend. Dan toch maar eens naar die lx zitten kijken en prutsen om daar de gevlogen kilometers te zien en ondertussen ook aan de settings zitten zoeken/prutsen/veranderen om een realistische final glide te krijgen. LX gaf 199 km aan en mijn hoogtemeter en hoofd zei 1100 m grond met tegenwind en ca 18 km dus hoogtijd om terug te draaien om niet in het veld nog te eindigen, ook al gaf de LX na het gepruts nog 500 m overschot, maar dat geloofde ik niet. Eens terug aangekomen op Goetsenhoven bleek de LX toch wel niet gelijk te hebben zeker!?! Op exact 500 m toegekomen pff dus voor niets al terug gedraaid op 199 km... En bij het opladen van de proef online heb ik nu toch blijkbaar die 200 km aangetikt!? Echt gekke LX! Volgende keer gewoon zorgen dat ik die powerbank zoals gewoonlijk terug bijheb voor XCSoar :))

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/533582
Igc-file: 2025-03-16-LXV-JFU-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 16-03-2025
Weerkaart: Weerkaart van 16-03-2025



IGC File gegevens:

300 Geen declaratie van opgegeven proef

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   16/03/2025
Piloot:         GLENN HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-6925
Toestel type:   ASW 19    Klasse: CLUB
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: jfu
Logger file:    2025-03-16-LXV-JFU-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  500

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:59:07
Duurvlucht     : 03:58:36
Vrije vlucht   :  201.7 km
Fasttrack      :   63.8 kmh
Hoogtewinst    : 1215.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°46.772'N   4°57.118'E
    tijd: 12:56:08 UTC
    alti: 23 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°46.946'N   4°57.543'E =  57° 0.6 km van vertrek
    tijd: 12:56:39 UTC
    alti: 370 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.887'N   4°57.447'E =  61° 0.4 km van vertrek
    tijd: 16:55:15 UTC
    alti: 17 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 03:59:07
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°47.032'N   4°56.373'E  @ 13:02:32 UTC,   879 m
    punt 1:  50°55.332'N   5°13.874'E  @ 13:29:52 UTC,   969 m
    punt 2:  50°38.738'N   4°55.173'E  @ 13:57:15 UTC,  1093 m
    punt 3:  50°50.453'N   5°17.207'E  @ 15:05:42 UTC,  1280 m
    punt 4:  50°42.869'N   4°50.392'E  @ 15:22:53 UTC,   957 m
    punt 5:  50°51.048'N   5°18.174'E  @ 16:13:00 UTC,  1237 m
    Finish:  50°38.240'N   4°57.682'E  @ 16:41:01 UTC,  1129 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   25.7 km  53° @  56.3 km/h
    been 2:   37.8 km 216° @  82.8 km/h
    been 3:   33.8 km  50° @  29.6 km/h
    been 4:   34.5 km 246° @ 120.5 km/h
    been 5:   36.0 km  65° @  43.1 km/h
    been 6:   33.8 km 225° @  72.5 km/h
Afgelegde afstand:                   201.7 km
Duur:                                03:38:29
Gemiddelde snelheid:                 55.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 1.0 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 15.8 km
Starthoogte:                         254.0 m
Finishhoogte:                        1129.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -875 m
Totale score afstand:                201.7 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    50°47.054'N   5°14.707'E =  88° 20.7 km van vertrek
    tijd:    14:52:14 UTC
    alti:    1310 m
Finishpunt
    pos.:    50°46.961'N   4°58.373'E =  77° 1.5 km van vertrek
    tijd:    16:52:14 UTC
    alti:    238 m
Grootste afstand in 2 uur: 127.5 km
Beste snelheid in 2 uur:    63.8 km/h
Hoogteverlies:             1072 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Geen proef opgegeven

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   18.7 km
Been 1:   18.8 km
Been 2:   29.2 km
Totaal:   66.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 12:56:39 UTC
    einde: 16:55:15 UTC
    duur:  03:58:36

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     254 m @ 12:57:58 UTC
    hoog punt:    1469 m @ 15:53:53 UTC
    hoogtewinst:  1215 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 13:29:50  bearing 87.2°
    Tweede punt: 13:57:15  bearing 132.7°
    Totale hoek: 45.6°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3578

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs