BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

26-04-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 914,4 punten

Database gegevens:

Datum: 26-04-2025 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 276.6 km Score: 914,4 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Dit was niet wat ik in gedachten had toen ik gisteren avond alvast de 29 ging opbouwen. Voor een kleine 100 euro per jaar krijg je moeie kleurplaatjes die een mensen klein beetje zot kan maken. Naar mijn gevoel was het vandaag minder dan voorspeld, maar andere lieten toch mooie vluchten registeren, dus zal het vooral iets zijn geweest van het mannetje achter de stick. Meeste stond klaar maar opnieuw toen ik startklaar was het weer best laat. Geen erg vandaag want het was duidelijk nog niet goed. Gezellig was keuvelen in de startgrid en stukje na 12u toch maar de lucht in met 100 liter water. Met 600m plafant in het begin even rond het veld afwachten. Toch maar de start genomen van de proef, het moest toch nog maar eens geod worden. Rustig op pad en echt snel ging het niet. Stuke voor keiheuvel begon de twijfel, wel richting te nemen. Originele plan volgen, namelijk door Beek, of toch maar afbuigen via venlo. Het werd stick to the plan en dus richting beek. Maar in de limburg was er op dat moment minder Cu en wat er was ging niet goed. Stillaan zakte ik er wat onderuit en al helemaal net voor beek. ~300m was een feit. Uitgraven ging deze keer nog wel, maar goesting om door beek te gaan was weg. Dan maar richting venlo. Alleen begon ik wat steken te laten vallen denk ik. Niet goed opgelet en plots zak ik weer laag. Deze keer leek me de enige uitweg de motor. Op dat moment was de goesting eigenlijk weg en wilde ik gewoon binnen vliegen. Richitng Weelde aan het dobbenen en dan bij turnhout eigenlijk de eerst 3m/s. Teken om toch nog maar wat door te vliegen. Voorbij brasschaat onder de stukje luchtruim, terugdraaien en weer laag komen. Vanaf daar tot aan retie telkens zelfde fout, lag zitten, niet goed stijgen, dan maar weg vliegen en terug heel stuk onder de basis iets moeten zoeken. Snelheid was er dus niet meer. Bij retie ging het terug wat beter maar ondertussen was het al wat later. Daarna nog wat op en af de voorkempen om uiteindelijk om 19u20 toch nog naar 1400m te gaan. Conclusie voor mezelf, ik was denk ik niet fris genoeg. Laatste dagen wat te laat gaan slapen. Daarnaast te warm gekleed. Niet mijn dag.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000. Contact zoersel voor gliding area, contact dutch mill voor gilze CTR

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/554282
Igc-file: 2025-04-26-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 26-04-2025
Weerkaart: Weerkaart van 26-04-2025



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   26/04/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-04-26-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 07:09:23
Duurvlucht     : 04:31:05
Vrije vlucht   :  276.6 km
Fasttrack      :   76.7 kmh
Driehoek       :  137.4 km
Hoogtewinst    : 1088.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.564'N   4°57.083'E
    tijd: 10:23:11 UTC
    alti: -61 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°22.564'N   4°57.646'E = 161° 2.0 km van vertrek
    tijd: 10:26:40 UTC
    alti: 565 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.536'N   4°56.976'E = 247° 0.1 km van vertrek
    tijd: 17:32:34 UTC
    alti: -55 m
Afstand take-off tot landing: 0.1
Totale vluchtduur: 07:09:23
Motorgebruik
    aantal keren: 3
    totale motortijd: 9.6 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°17.692'N   5°54.716'E  @ 13:23:18 UTC,   984 m
    punt 1:  51°11.840'N   5°08.978'E  @ 13:53:17 UTC,  1013 m
    punt 2:  51°23.387'N   4°25.186'E  @ 14:28:23 UTC,   692 m
    punt 3:  51°07.883'N   5°16.981'E  @ 15:59:19 UTC,   576 m
    punt 4:  51°29.016'N   4°52.283'E  @ 16:47:52 UTC,   680 m
    punt 5:  51°13.503'N   5°00.874'E  @ 17:20:02 UTC,   942 m
    Finish:  51°24.910'N   4°58.745'E  @ 17:29:44 UTC,   326 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   54.3 km 259° @ 108.7 km/h
    been 2:   55.2 km 293° @  94.4 km/h
    been 3:   66.8 km 115° @  44.1 km/h
    been 4:   48.6 km 324° @  60.0 km/h
    been 5:   30.4 km 161° @  56.8 km/h
    been 6:   21.3 km 353° @ 131.7 km/h
Afgelegde afstand:                   276.6 km
Duur:                                04:06:26
Gemiddelde snelheid:                 67.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 67.8 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 3.2 km
Starthoogte:                         758.0 m
Finishhoogte:                        326.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          432 m
Totale score afstand:                276.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°16.983'N   5°45.872'E = 102° 58.0 km van vertrek
    tijd:    13:14:18 UTC
    alti:    1125 m
Finishpunt
    pos.:    51°18.134'N   4°52.737'E = 207° 11.3 km van vertrek
    tijd:    15:14:18 UTC
    alti:    443 m
Grootste afstand in 2 uur: 153.4 km
Beste snelheid in 2 uur:    76.7 km/h
Hoogteverlies:             682 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 503.6 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE X JUNCTIO   51°23.567'N   4°56.279'E
    punt 1:  ANTWEILER KIRCHE   50°24.201'N   6°49.875'E   172.8 km 129°
    punt 2:  PUSSEMANGE KERK    49°48.715'N   4°52.280'E   154.9 km 246°
    finish:  WEELDE X JUNCTIO   51°23.567'N   4°56.279'E   175.9 km   2°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE X JUNCTIO   @ 10:45:18 UTC,   436 m
    punt 1:  ANTWEILER KIRCHE   niet gerond
    afbreekpunt: 51°03.406'N   5°44.790'E  @ 12:05:23 UTC, 290 m : 67.2 km 50.3 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        67.2 km
Duur van de proef:        01:20:05
Gemiddelde snelheid:      50.3 km/h
Start hoogte:             373 m
Hoogte passeren start:    436 m
Hoogte aan break-punt:    290 m
Hoogteverlies over proef: 83 m
Totale score afstand:     67.2 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   60.5 km
Been 1:   38.5 km
Been 2:   38.5 km
Totaal:  137.4 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 13:01:29 UTC
    einde: 17:32:34 UTC
    duur:  04:31:05

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     300 m @ 14:39:08 UTC
    hoog punt:    1388 m @ 15:47:04 UTC
    hoogtewinst:  1088 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 13:31:16  bearing 66.0°
    Tweede punt: 14:27:25  bearing 354.7°
    Totale hoek: -71.3°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 4195

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs