BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

01-05-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 1295,9 punten

Database gegevens:

Datum: 01-05-2025 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 392 km Score: 1295,9 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
2500m met Niel jonge! Als werknemer in nederland had ik vandaag collectieve vankantiedag. De twijfel was er of dit een fijne verlofdag gespendeerd ging worden. Op enkele dagen naar 27º gaf in het verleden al eens goede voorspellingen maar minder goed vliegweer. Een voorspelling van een basis van 2200m deed met toch beslissen om het er gewoon op te wagen. Was ook mooi meegenomen dat het pas later op ging kwam, zo was het rustig op mijn gemak opbouwen. Stukje na 13u weg, en opnieuwe de twijfel welke richting te vertrekken. Zelfs bij Turnhout wist ik het nog niet. In de verte zag ik cu staan richting rotterdam, dan werd dan plotsklaps het eerste doel. Stukje voorbij Seppe en inderdaad een eerste keer onder een Cu. Net iest voor het water terug gedraaid. Ik hoorde op de radio dat Tijl over de schelde was gegaan en vanuit mijn positie leek er inderdaad Cu te staan bij Axel. Opnieuw twijfel ook die richting uit of niet. Waarom weet ik niet maar, blijkt dat ik weer in de klassieke gewoonte verviel. Eens terug in de kempen ging het zoals voorspeld naar +2000m, lekker. Eens in de limburg kwam ik Niel tegen. Zijn ging met de libelle door Beek gaan, kon ik toch moeilijk met 3meter meer vleugel achter blijven. Samen nog laatste bel bij zutendaal en dan door beek. Had wel niet verwacht dat het zo lang steken ging zijn. Pas bij Aachen terug wat stijgen maar ondertussen wel op 800m. Op het relief stond wel een grote Cu maar daar geraakte we nog niet bij. Via enkele tussenstop, bereikte we dan eigenlijk de Cu en daar ging het naar 2500m. Echt was we nodig hadden voor de terugweg. Het moest zo maar eens weer een lange steek worden. En inderdaad de hele steek niet echt iets gevoeld. Deze keer pas echt terug stijgen bij winterslag. Skysight zat er dus niet helemaal naast dat het was doods was rond aachen. Terug in de limburg was het ondertussen was minder stijgen. Keiheuvel haalde ik nog wel maar daar toch wat moeten rondvliegen om eerst van 500m naaar 800 en vervolgens bij de atoom de thuisbrengbel te vinden. uitvliegen om weer niks te vinden voor een km of 40. Bij weelde aankomen op 400 en een kadet nog zien hangen op 2000m. Speciaal weer met hoge plafonts maar wel lange steken. Toch een goede beslissing om wel te vliegen.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000 in NL en DE. Bij rotterdam TMZ 7010 en uitluisteren rotterdam approach. Contact seppe voor chekcen naar paradrop. contact beek tower 2x voor crossing beek. Toegelaten tot FL90 later tot FL70.

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/561751
Igc-file: 2025-05-01-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 01-05-2025
Weerkaart: Weerkaart van 01-05-2025



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   01/05/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-05-01-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:48:44
Duurvlucht     : 05:48:00
Vrije vlucht   :  392.0 km
Fasttrack      :   84.3 kmh
Opgegeven proef:  126.4 km
Hoogtewinst    : 2109.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.876'N   4°58.250'E
    tijd: 11:27:16 UTC
    alti: -24 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.667'N   4°57.370'E = 249° 1.1 km van vertrek
    tijd: 11:27:59 UTC
    alti: 443 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.939'N   4°58.552'E =  72° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:16:00 UTC
    alti: -1 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 05:48:44
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°19.136'N   4°58.702'E  @ 11:55:28 UTC,  1378 m
    punt 1:  51°24.254'N   4°43.460'E  @ 12:18:45 UTC,  1490 m
    punt 2:  51°38.606'N   4°25.360'E  @ 12:42:50 UTC,  1299 m
    punt 3:  51°24.639'N   4°35.747'E  @ 13:02:04 UTC,  1172 m
    punt 4:  50°41.482'N   6°21.455'E  @ 15:05:16 UTC,  1729 m
    punt 5:  51°21.369'N   4°41.648'E  @ 17:01:06 UTC,   806 m
    Finish:  51°24.783'N   5°01.724'E  @ 17:11:44 UTC,   281 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   20.1 km 298° @  51.7 km/h
    been 2:   33.9 km 322° @  84.4 km/h
    been 3:   28.5 km 155° @  89.1 km/h
    been 4:  147.2 km 122° @  71.7 km/h
    been 5:  138.2 km 303° @  71.6 km/h
    been 6:   24.1 km  75° @ 136.2 km/h
Afgelegde afstand:                   392.0 km
Duur:                                05:16:16
Gemiddelde snelheid:                 74.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 8.8 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 4.4 km
Starthoogte:                         384.0 m
Finishhoogte:                        281.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          103 m
Totale score afstand:                392.0 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°38.143'N   4°35.792'E = 316° 37.1 km van vertrek
    tijd:    12:36:13 UTC
    alti:    1501 m
Finishpunt
    pos.:    50°48.825'N   6°09.461'E = 128° 105.5 km van vertrek
    tijd:    14:36:14 UTC
    alti:    760 m
Grootste afstand in 2 uur: 168.6 km
Beste snelheid in 2 uur:    84.3 km/h
Hoogteverlies:             741 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 503.6 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE X JUNCTIO   51°23.567'N   4°56.279'E
    punt 1:  ANTWEILER KIRCHE   50°24.201'N   6°49.875'E   172.8 km 129°
    punt 2:  PUSSEMANGE KERK    49°48.715'N   4°52.280'E   154.9 km 246°
    finish:  WEELDE X JUNCTIO   51°23.567'N   4°56.279'E   175.9 km   2°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE X JUNCTIO   @ 13:15:10 UTC,  1793 m
    punt 1:  ANTWEILER KIRCHE   niet gerond
    afbreekpunt: 50°41.453'N   6°21.415'E  @ 15:05:14 UTC, 1730 m : 126.4 km 68.9 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        126.4 km
Duur van de proef:        01:50:04
Gemiddelde snelheid:      68.9 km/h
Start hoogte:             384 m
Hoogte passeren start:    1793 m
Hoogte aan break-punt:    1730 m
Hoogteverlies over proef: -1346 m
Totale score afstand:     126.4 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   39.9 km
Been 1:   25.9 km
Been 2:   25.6 km
Totaal:   91.5 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:27:59 UTC
    einde: 17:15:59 UTC
    duur:  05:48:00

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     384 m @ 11:28:47 UTC
    hoog punt:    2493 m @ 15:14:44 UTC
    hoogtewinst:  2109 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:42:40  bearing 356.9°
    Tweede punt: 15:01:22  bearing 99.9°
    Totale hoek: 103.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 5304

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs