BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

10-05-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 950,7 punten

Database gegevens:

Datum: 10-05-2025 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 287.6 km Score: 950,7 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Chickened out. Volledig voorbereid en zwever ingeladen voor travel by glider en 1 avond slapen bij de schoonmoeder (doel landen op vliegveld Elz iets voorbij Koblenz net zoals 2 jaar terug), maar bij het naar boven komen van het reliëf op de horloge gekeken en kar gekeerd. Morgen voorspellen ze minder weer dan vandaag en vandaag had ik de motor al nodig en vind ik het niet super. Jammer had er zin. Na 2 dagen op de tracker te zitten gapen hebben naar de 1000km, en eigenlijk gewoon zelf verlof had moeten pakken, leek ook het weer voor het weekend best ok. Afstand vliegen is een ding, wat avontuur zoals travel by glider is ook fijn. Tot nu toe maar 1 ervaring maar die smaakte naar meer. De voorspelling leek het mogelijk te maken dus in de week wat beginnen te emailen. Ik was opnieuw welkom. en op vrijdag finale go. Vertrokken met goed moet, ook al was het blauw. De ardenne was voor vandaag goed tot zeer goed voorspeld, terwijl morgen de iets mindere dag ging zijn. Om niet zelfde traject heen en terug te doen was het plan om vandaag via de corridor en ardenne te gaan en dan morgen eventueel de korte weg via Beek of de corridor aan bergheim. In mijn hoofd klopte het plan. En de voorbereiding was ook beter. Vb wat reserve olie bij zodat ik als nodig brandstof kon mengen. Deze keer wel backup ophalern gecontacteerd, merci Pieter. En dus maar gewoon vertrokken. Het ging rustig vooruit. Echt heel ver was het niet ~350km maar met de snelheid die ik had zou het net lukken. Een de corridor uit hooptie ik op beter, klimmen tot de boven maar kreeg ze nog altijd niet goed te pakken. Vervolgens heb ik me mogelijk doore en optische illusie laten vangen. Nog nooit zag ik de ardennen zo blauw en kon je zo ver zien. Het relief leek wel een muur. Daar boven op stond er ook nog wel wat wind. Samen maakte dat ik me begon af te vragen of het wel slim was door te vliegen. Door vliegen betekend dat je op een moment helemaal door luik gevangen zat. Even nog overwogen om via Aachen te gaan, maar uiteindelijk toch maar gewoon kar gekeerd. Jammer wat had er anders wel zin in. Een de corridor terug uit, klassieke fout. Focus verlies want "het werk was achter de rug". Eigenlijk was bij het terugdraaien de vlucht mentaal al een beetje gedaan. Laten vangen en motor nodig gehad om terug te geraken. Thanks to the people in elz for the welcome, sorry for the few emails but soon I will visit again.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000 in NL, uitluisteren sint truiden

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/572339
Igc-file: 2025-05-10-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 10-05-2025
Weerkaart: Weerkaart van 10-05-2025



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   10/05/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-05-10-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  347

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:09:47
Duurvlucht     : 04:10:38
Vrije vlucht   :  287.6 km
Fasttrack      :   83.9 kmh
Opgegeven proef:  161.2 km
Hoogtewinst    : 1326.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.563'N   4°57.095'E
    tijd: 10:12:48 UTC
    alti: -42 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°24.585'N   4°59.743'E =  58° 3.6 km van vertrek
    tijd: 10:15:58 UTC
    alti: 515 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.512'N   4°56.870'E = 250° 0.3 km van vertrek
    tijd: 15:22:35 UTC
    alti: -19 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 05:09:47
Motorgebruik
    aantal keren: 2
    totale motortijd: 10.5 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°24.166'N   4°54.705'E  @ 10:24:29 UTC,  1059 m
    punt 1:  51°00.268'N   5°17.539'E  @ 11:08:26 UTC,  1179 m
    punt 2:  50°37.528'N   5°01.689'E  @ 11:53:18 UTC,  1570 m
    punt 3:  50°09.616'N   5°13.348'E  @ 12:36:43 UTC,  1266 m
    punt 4:  50°12.017'N   5°36.008'E  @ 13:04:47 UTC,  1341 m
    punt 5:  50°29.130'N   5°04.196'E  @ 13:36:52 UTC,  1561 m
    Finish:  50°59.041'N   5°22.816'E  @ 14:33:06 UTC,   277 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   51.7 km 149° @  70.6 km/h
    been 2:   46.1 km 204° @  61.6 km/h
    been 3:   53.6 km 165° @  74.0 km/h
    been 4:   27.3 km  80° @  58.4 km/h
    been 5:   49.3 km 310° @  92.2 km/h
    been 6:   59.6 km  21° @  63.6 km/h
Afgelegde afstand:                   287.6 km
Duur:                                04:08:37
Gemiddelde snelheid:                 69.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.0 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 54.5 km
Starthoogte:                         1087.0 m
Finishhoogte:                        277.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          810 m
Totale score afstand:                287.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    50°41.293'N   5°03.327'E = 175° 78.7 km van vertrek
    tijd:    11:49:23 UTC
    alti:    1612 m
Finishpunt
    pos.:    50°45.379'N   5°06.931'E = 171° 71.7 km van vertrek
    tijd:    13:49:23 UTC
    alti:    1082 m
Grootste afstand in 2 uur: 167.7 km
Beste snelheid in 2 uur:    83.9 km/h
Hoogteverlies:             530 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 335.7 km  GELDIG
    vertrek:              0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   RAVELS      51°21.550'N   4°59.350'E
    punt 1:  ROCHEFORT   50°09.450'N   5°13.280'E   134.7 km 173°
    finish:  ELZ         50°25.650'N   8°00.650'E   201.0 km  80°
    landing:              0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   RAVELS      @ 10:32:12 UTC,  1076 m
    punt 1:  ROCHEFORT   @ 12:36:44 UTC,  1265 m :  134.2 km   64.6 km/h
    finish:   ELZ         niet gerond
    afbreekpunt: 50°12.057'N   5°36.010'E  @ 13:04:45 UTC, 1343 m : 27.0 km 57.8 km/h
Proef NIET GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        161.2 km
Duur van de proef:        02:32:33
Gemiddelde snelheid:      63.4 km/h
Start hoogte:             868 m
Hoogte passeren start:    1076 m
Hoogte aan break-punt:    1343 m
Hoogteverlies over proef: -475 m
Totale score afstand:     161.2 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   27.4 km
Been 1:   41.7 km
Been 2:   28.7 km
Totaal:   97.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:23:14 UTC
    einde: 14:33:52 UTC
    duur:  04:10:38

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     570 m @ 11:29:47 UTC
    hoog punt:    1896 m @ 13:18:59 UTC
    hoogtewinst:  1326 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 10:24:25  bearing 27.9°
    Tweede punt: 12:36:40  bearing 147.4°
    Totale hoek: 119.5°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 6474

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs