BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

15-06-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 1486,9 punten

Database gegevens:

Datum: 15-06-2025 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 449.8 km Score: 1486,9 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Richting het noordoosten doen we al zo vaak vandaar richting het westen vertrekken vandaag. Cool uitzicht boven het water! Na de test op de kempencup met geen staartwater maar wel vleugelwater en wat meer CoG berekeningen beslist/er achter gekomen dat ik mogelijk toch nog wat extra lood in de cockpit nodig heb buiten de 6 schijven op de standaard plaats. Gisteren dan maar een soort van loodkussen gemaakt. Wat het weer ook gnig zijn, wilde de nieuwe installatie dus wel testen. Kwam daarbij dat de voorspelling richting het weste best ok was, typische een hoek die we wat laten, letterlijk, links liggen. Mijn opzet was dus vrij simpel, west vertrekken en zien tot waar we konden geraken. Een los stonden er best mooie oplijnen en zelf straten. Na iets of wat aarzelende start ging het best ok en bij woensdrecht leek het er nog altijd mooi uit te zien ook verder door. De Cu boven het water waren te verleiderlijk om niet te nemen en bleken dan ook nog te werken ook. Over het water richting midden zeeland. De basis ging daar wel duidelijk naar beneden maar het werkte nog wel. Eens aan de parazone was het <800m toch maar terug gedraaid, ik moest immers nog over het water terug. De uitzichten waar wel dik de moeite. De terugweg ging best ok, en de basis ging rustig terug naar boven. Vandaar het been maar proberen te verlengen en zo uit gekomen achter Terlet. Daar de CR en 85 tegen gekomen. De weg terug ging in het begin zeer goed met een klassieke straat maar dan was het toch even op de rem gaan staan. Nog wat uitvliegen rond weelde en dat was dan de testvlucht. Conclusie, raar normaal ben ik wel voor de berekeningen en meten, en voor de CoG heb ik zo lang gewacht. Had veel eerder de cockpit wat zwaarder moeten maken. Voelt stabieler aan in thermiek. Ondertussen zit ik aan 11.6kg lood.. enige keer dat ik me kan herinner dat niet vele wegen nadeel is (en natuurlijk bij het skien berg af).

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000. Contact dutch mill voor crossing woensdrecht, gilze en deelen. Alleen niet actief. Uitluisteren Seppe bij parazone's.

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/609436
Igc-file: 2025-06-15-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 15-06-2025
Weerkaart: Weerkaart van 15-06-2025



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd
307 Te kort been: finish punt gecorrigeerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   15/06/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-06-15-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:10:08
Duurvlucht     : 06:09:17
Vrije vlucht   :  449.8 km
Fasttrack      :   90.1 kmh
Driehoek       :  307.1 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.878'N   4°58.271'E
    tijd: 10:29:47 UTC
    alti: -53 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.617'N   4°57.305'E = 247° 1.2 km van vertrek
    tijd: 10:30:37 UTC
    alti: 470 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.929'N   4°58.523'E =  72° 0.3 km van vertrek
    tijd: 16:39:55 UTC
    alti: -60 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 06:10:08
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°22.746'N   5°00.277'E  @ 10:36:20 UTC,   689 m
    punt 1:  51°28.587'N   3°52.934'E  @ 11:43:59 UTC,   734 m
    punt 2:  51°25.909'N   4°19.381'E  @ 12:03:34 UTC,  1115 m
    punt 3:  52°07.084'N   6°10.398'E  @ 13:46:17 UTC,  1276 m
    punt 4:  51°27.689'N   4°41.771'E  @ 15:36:02 UTC,   829 m
    punt 5:  51°13.703'N   5°03.242'E  @ 16:00:07 UTC,   841 m
    Finish:  51°28.878'N   4°54.699'E  @ 16:25:56 UTC,   558 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   78.8 km 278° @  69.9 km/h
    been 2:   31.0 km  99° @  95.1 km/h
    been 3:  148.8 km  58° @  86.9 km/h
    been 4:  125.4 km 235° @  68.6 km/h
    been 5:   36.0 km 136° @  89.6 km/h
    been 6:   29.8 km 341° @  69.3 km/h
Afgelegde afstand:                   449.8 km
Duur:                                05:49:36
Gemiddelde snelheid:                 77.2 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.1 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 10.2 km
Starthoogte:                         389.0 m
Finishhoogte:                        558.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -169 m
Totale score afstand:                449.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°23.736'N   4°39.824'E = 269° 21.4 km van vertrek
    tijd:    11:05:12 UTC
    alti:    956 m
Finishpunt
    pos.:    51°54.055'N   5°27.314'E =  31° 65.2 km van vertrek
    tijd:    13:05:12 UTC
    alti:    705 m
Grootste afstand in 2 uur: 180.2 km
Beste snelheid in 2 uur:    90.1 km/h
Hoogteverlies:             251 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 150.7 km  GELDIG
Te kort been: finish punt gecorrigeerd
    vertrek:                0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE 07     51°22.870'N   4°54.250'E
    punt 1:  HELCHTEREN    51°03.378'N   5°22.953'E    49.2 km 137°
    punt 2:  NEDERWEERT    51°16.580'N   5°45.790'E    36.2 km  47°
    punt 3:  DESSEL KERK   51°14.530'N   5°06.870'E    45.4 km 265°
    finish:  WEELDE 25     51°24.860'N   5°02.230'E    19.9 km 344°
    landing: WEELDE AERO   51°24.050'N   4°58.130'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE 07     @ 15:47:34 UTC,  1113 m
    punt 1:  HELCHTEREN    niet gerond
    afbreekpunt: 51°13.741'N   5°03.312'E  @ 16:00:10 UTC, 839 m : 19.3 km 92.0 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        19.3 km
Duur van de proef:        00:12:36
Gemiddelde snelheid:      92.0 km/h
Start hoogte:             389 m
Hoogte passeren start:    1113 m
Hoogte aan break-punt:    839 m
Hoogteverlies over proef: -450 m
Totale score afstand:     19.3 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  129.0 km
Been 1:   92.1 km
Been 2:   86.0 km
Totaal:  307.1 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:30:37 UTC
    einde: 16:39:54 UTC
    duur:  06:09:17

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     389 m @ 10:31:26 UTC
    hoog punt:    1371 m @ 14:06:57 UTC
    hoogtewinst:   982 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:43:54  bearing 326.9°
    Tweede punt: 16:00:09  bearing 47.4°
    Totale hoek: 80.5°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 5383

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs