BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

05-08-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 2082,3 punten

Database gegevens:

Datum: 05-08-2025 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 629.9 km Score: 2082,3 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Eindelijk cyclotron Grenoble en Vercors! Wel op het gemakje want kende het daar nog niet. Smorgens wel even trucken van mijn st auban tijd nodig, en s avonds net op tijd uit st crepin vallei geraakt. Toch weer beetje grenzen verlegd. Geen stress vandaag, gewoon rustig klaar maken. Vlieger pas na de briefing in piste en daar toch even de tijd genomen om de buitenlandingsvelden aan de vercors te bekijken. Was daar nog nooit geweest en dat werd stillaan wel eens hoog tijd. Alberville geen sleep optie, grenoble wel, moest het lukken was het dus idee om vooral met grenoble te rekenen. Een sleep naar het tipje en daar toch even bezig geweest met op hoogte te komen en om af te vliegen. Klassieke start richting het zuiden was het idee. In begin voelde ik het niet echt op het alternatief parcours en dan maar afgebogen richtin het gewone gewone parcours. Ook daar leek het me qua gevoel anders dan normaal. Aan coupe zuid even zelfd het idee dat het wat golf was. De wind stond er ook niet echt west. Afgaande op mijn gevoel en wat ik zag toch maar uitgeweken richitng st auban achtig. Dacht dat beyne of le big wel zouden werken maar niet dus. Dan maar de vaumeuse en toen ik daar aan kwam passeerde er net een sleper van st auban met zwever. Die bleef hangen tot nog een stuk boven mijn. Dat beloofd. Mijn zijn st auban tijd weet ik dat topje authon nog lokaal is dus op zich niet stress gewoon proberen. Vandaar het klassiek pad gevolgt met auribo en dan blayuel. Toen ik terug bij barcelo was, was mijn goesting al voor een stukje over. Het gepruts van de ochtend zat daar voor iets tussen. Toch maar verder naar het noorden en eens aan col mongenevre 3600m kunnen pakken en als ik naar het westen keek zag het het er precies aan de vercor best ok uit. Even getwijfeld was te doen. ik had de hoogte om de sprong te maken. Dacht vooral weer de jojo van voorheen heb ik dit verlof al wel wat gedaan, en qua tijd was er nog weel voldoende om indien ik me wat vast vloog noet wel wat reserve te hebben. Vandaag dus wel ge goede mindset te pakken en de sprong maar gedaan. Eens de morienne in ging de basis naar beneden maar er stonden wel Cu. Eens bijna aan albertville zakte de basis naar 2400m, en ik was op dat moment lokaal van grenoble. Voor mijn eerste keer dan maar beslist om te om te keren en niet door te vliegen. Alles op zijn tijd stap voor stap. Wilde naar de vercors en dan moest ik de sprong over de vallei maken. Even gewacht totdat het een goed moment leek. Wist niet dat de bergen daar zo scherp waren, verklaar daarom het daar met wat wind best goed kan werken. Mooi zicht op grenoble stad en de cyclotron zag je van ver liggen. Een landmark waar ik telkens als we met de auto passeren naar tijd. Maar omdat het daar allemaal wat nieuw was, toch focus vooral op navigatie en het vliegen. Boven de vercors stond een mooie oplijning en eigenlijk was het helemaal niet moeilijk. Riggel volgens en af en toe wat draaien. Toch wel dik tevreden dat het er eindelijk van gekomen is. Eens terug aan serre ging het zowaar bijna nog harder. Een oplijnen met af en toe was optrekekn maar vooral steken bracht met snel in het zuiden. Van daar dan maar het gewone parcours nog eens af. Het was racen bij stukken tot ik aan de guillaume kwam. Die werkte eigenlijk niet goed. In mijn jeugde overmoed dat ik de verder op het wel zou werken. Niet echt dus. Het was ondertussen 19u en daar hing ik dan in st crepin op 2400m. Toch even benieuwd of ik daar nog gewoon weg zou geraken. Even dacht ik dat het niet echt ging lukken toen ik niet direct het stijven vond. Toch even moeten aandringen maar uiteindelijk toch boven de 3000m geraakt. Alternatief was tete amount geweest waar dat was nog wel stukje om. Voorzichting richting col d'allos en uiteindelijk meer dan genoeg over om toch relatief vloet in barcelo te geraken. Niet de track voor de meeste kilometersm maar wel heel tevreden dat ik eindelijk grenoble en vercors heb gedaan.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proberen volgens frans luchtruim.

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/666081
Igc-file: 2025-08-05-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 05-08-2025
Weerkaart: Weerkaart van 05-08-2025



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   05/08/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-08-05-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 08:03:20
Duurvlucht     : 07:42:00
Vrije vlucht   :  629.9 km
Fasttrack      :  130.9 kmh
Driehoek       :  395.9 km
Hoogtewinst    : 2226.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.214'N   6°36.818'E
    tijd: 09:53:12 UTC
    alti: 1034 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°24.761'N   6°39.745'E =  53° 4.8 km van vertrek
    tijd: 10:01:05 UTC
    alti: 1956 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.229'N   6°36.507'E = 274° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:56:32 UTC
    alti: 1052 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 08:03:20
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 1.2 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°28.200'N   6°42.011'E  @ 10:23:06 UTC,  2799 m
    punt 1:  43°59.983'N   6°21.531'E  @ 11:01:05 UTC,  2329 m
    punt 2:  45°31.334'N   6°18.398'E  @ 13:37:40 UTC,  2350 m
    punt 3:  44°56.979'N   5°30.762'E  @ 14:36:24 UTC,  2278 m
    punt 4:  43°46.766'N   5°57.876'E  @ 15:31:49 UTC,  2472 m
    punt 5:  44°46.938'N   6°37.513'E  @ 17:12:05 UTC,  2951 m
    Finish:  44°17.575'N   6°35.627'E  @ 17:47:36 UTC,  2380 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   58.9 km 208° @  93.1 km/h
    been 2:  169.2 km 359° @  64.9 km/h
    been 3:   89.1 km 225° @  91.0 km/h
    been 4:  134.9 km 164° @ 146.1 km/h
    been 5:  123.3 km  25° @  73.8 km/h
    been 6:   54.4 km 183° @  92.0 km/h
Afgelegde afstand:                   629.9 km
Duur:                                07:24:30
Gemiddelde snelheid:                 85.0 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 11.5 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 10.6 km
Starthoogte:                         2700.0 m
Finishhoogte:                        2380.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          320 m
Totale score afstand:                629.9 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    45°11.518'N   5°42.141'E = 322° 114.9 km van vertrek
    tijd:    14:19:11 UTC
    alti:    2245 m
Finishpunt
    pos.:    44°34.629'N   6°25.831'E = 326° 25.7 km van vertrek
    tijd:    16:19:12 UTC
    alti:    2082 m
Grootste afstand in 2 uur: 261.9 km
Beste snelheid in 2 uur:   130.9 km/h
Hoogteverlies:             163 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 207.5 km  GELDIG
    vertrek:                       0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   ZUTENDAAL KERK       50°55.900'N   5°34.400'E
    punt 1:  NEDERWEERT           51°16.580'N   5°45.790'E    40.6 km  19°
    punt 2:  KAMP LINTFORT AERO   51°31.770'N   6°32.170'E    60.7 km  62°
    punt 3:  BERINGE NL           51°20.350'N   5°56.570'E    46.4 km 243°
    punt 4:  AS                   51°00.326'N   5°34.576'E    45.1 km 215°
    finish:  HASSELT KIEWIT       50°58.200'N   5°22.500'E    14.7 km 254°
    landing:                       0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    1956 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  111.3 km
Been 1:  172.6 km
Been 2:  112.0 km
Totaal:  395.9 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:14:31 UTC
    einde: 17:56:31 UTC
    duur:  07:42:00

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    1366 m @ 11:15:27 UTC
    hoog punt:    3592 m @ 13:00:27 UTC
    hoogtewinst:  2226 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 11449

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs