BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

12-08-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 1269,4 punten

Database gegevens:

Datum: 12-08-2025 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 384 km Score: 1269,4 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Speciaal dagje met sleper problemen, onweer, bliksem, regen, afgesloten valleien en toch wel taktische fout. Na gisteren niet gevlogen te hebben en we op 4 dagen tijd voor een tweede keer aan de zelfde steen te stoten, was ik vandaag opgestaan met idee ik vlieg vandaag wat het ook is. Gisteren, voor mij toch, klassieke fout, en me laten leiden door de voorspelling. Dus voorspelling volgen en dan spijt hebben niet gevlogen te hebben. Beter gewoon vliegen en dan savond zeggen, de voorspelling klopte. Dus op tijd naar het veld en bij het oprijden kwamen ze me al zeggen, er zijn geen sleper vandaag, of toch niet voor 13u. Ene met remproblemen de andere op onderhoud. Eigenlijk een teken om nog wat sneller door te doen om eerst in de rij te staan. Dat lukte en het wachten kon beginnen. Ondertussen bouwde de Cu mooi op, zaten ze al best hoog maar leek het toch minder goed dan gisteren. Maar gisteren is gisteren, de orde van de dag was vandaag. Om 13u al eerste de lucht in en het weer wat direct dik in orde. Echt wel spijtig dat er een sleper probleem was en al helemaal voor die achter mij stonden. Opnieuw hoge plafonts en er kwam net een trosse zwever van het zuiden. Daarmee wat afgevlogen en de oostelijke route gevolgt. Daar ging de basis naar een dikke 4200m, lekker. Eigenlijk zonder problemen tot aan de ingang van de morienne en dan toch maar mijn neus ricthing lac cenis. Ook daar nog steeds 4000m en dan maar door naar charbonelle. En daar kwam dan de taktische fout. Daar gekeerd terwijl ik eigenlijk gewoon de vallie had moeten afvliegen tot het einde. Het zag er nog heel goed uit. Mijn idee was, als ik nu draai ben ik om 15u30 in barcelonette en ze geven vanaf 16u onweer. Op die manier kan ik eventueel nog voor het onweer landen. Als dat niet ging was het uitwijkveld Gap. De terugweg ging vlot en kwam inderdaad om 15u30 aan barcelonettte aan, al zat de vallei doen al toe met regen en niet echt ideaal om te landen. Had dus evengoed door kunnen vliegen in de moriennen want nu moet ik alsnog uitwijken. Mezelf dan eigenlijk in de holding gezet net voor barcelonette terwijl ik eigenlijk van het goede weer had moeten blivjen profigeren, dus nog een taktische fout. MEzelf lokaal gehouden van gap wat met die hoge plafont geen probleem was. De vallei van barcelonette zag echt goed donker met regen en bliksem. Op een bepaald moment was er toch een klein gaatje en daar dan maar in gedoken. Toen ik goed en wel op de grond stond en vleugelwiel haalde begon het goed te regen. NOg dikt uurtje moeten wachten en dan toch in qua droge contitie kunnen afbouwen. Op dat moment en nog wat later kwamen en hier en daar nog wat zwever landen die dus wel wat door hadden gevlogen. Zwever in de remorke. Morgen en overmorgen geven ze opnieuw veel onweer, nog meer dan vandaag. Vrijdag feestadag en dus verlof voor Ulrike en bijgevolg niet vliegen. Zaterdag naar huis. en zo zit her erop voor je het eigenlijk goed en wel door hebt.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proberen volgens frans luchtruim

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/676719
Igc-file: 2025-08-12-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 12-08-2025
Weerkaart: Weerkaart van 12-08-2025



IGC File gegevens:

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   12/08/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-08-12-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 04:08:55
Duurvlucht     : 04:01:52
Vrije vlucht   :  384.0 km
Fasttrack      :  120.6 kmh
Driehoek       :  188.1 km
Hoogtewinst    : 2546.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.215'N   6°36.807'E
    tijd: 11:02:34 UTC
    alti: 1044 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°25.123'N   6°38.629'E =  34° 4.3 km van vertrek
    tijd: 11:09:37 UTC
    alti: 1877 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.238'N   6°36.464'E = 275° 0.5 km van vertrek
    tijd: 15:11:29 UTC
    alti: 1042 m
Afstand take-off tot landing: 0.5
Totale vluchtduur: 04:08:55
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°24.593'N   6°38.998'E  @ 11:10:30 UTC,  1863 m
    punt 1:  45°16.878'N   7°03.363'E  @ 12:31:49 UTC,  4000 m
    punt 2:  44°13.909'N   6°12.786'E  @ 13:36:30 UTC,  3457 m
    punt 3:  44°26.736'N   6°38.147'E  @ 13:53:38 UTC,  3016 m
    punt 4:  44°28.928'N   6°22.362'E  @ 14:16:25 UTC,  3475 m
    punt 5:  44°13.127'N   6°05.346'E  @ 14:35:54 UTC,  3329 m
    Finish:  44°24.693'N   6°37.732'E  @ 15:02:17 UTC,  2235 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  102.0 km  18° @  75.3 km/h
    been 2:  134.4 km 210° @ 124.6 km/h
    been 3:   41.2 km  55° @ 144.4 km/h
    been 4:   21.3 km 281° @  56.2 km/h
    been 5:   37.0 km 218° @ 113.9 km/h
    been 6:   48.1 km  63° @ 109.4 km/h
Afgelegde afstand:                   384.0 km
Duur:                                03:51:47
Gemiddelde snelheid:                 99.4 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.9 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 3.0 km
Starthoogte:                         1855.0 m
Finishhoogte:                        2235.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -380 m
Totale score afstand:                384.0 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°55.362'N   6°48.194'E =  14° 61.4 km van vertrek
    tijd:    12:02:34 UTC
    alti:    3704 m
Finishpunt
    pos.:    44°23.704'N   6°22.823'E = 273° 18.6 km van vertrek
    tijd:    14:02:34 UTC
    alti:    2919 m
Grootste afstand in 2 uur: 241.2 km
Beste snelheid in 2 uur:   120.6 km/h
Hoogteverlies:             785 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 207.5 km  GELDIG
    vertrek:                       0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   ZUTENDAAL KERK       50°55.900'N   5°34.400'E
    punt 1:  NEDERWEERT           51°16.580'N   5°45.790'E    40.6 km  19°
    punt 2:  KAMP LINTFORT AERO   51°31.770'N   6°32.170'E    60.7 km  62°
    punt 3:  BERINGE NL           51°20.350'N   5°56.570'E    46.4 km 243°
    punt 4:  AS                   51°00.326'N   5°34.576'E    45.1 km 215°
    finish:  HASSELT KIEWIT       50°58.200'N   5°22.500'E    14.7 km 254°
    landing:                       0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    1877 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   52.7 km
Been 1:   82.8 km
Been 2:   52.7 km
Totaal:  188.1 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:09:37 UTC
    einde: 15:11:29 UTC
    duur:  04:01:52

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    1803 m @ 11:12:18 UTC
    hoog punt:    4349 m @ 13:10:39 UTC
    hoogtewinst:  2546 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3749

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs