BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

15-08-2025 -- Hugo JANSEN -- 1426,0 punten

Database gegevens:

Datum: 15-08-2025 Type proef: VV
Toestel: LS 8T 18m Immatriculatie: D-KKAB
Handicapfactor: 114 Klasse: Motor
Piloot: Hugo JANSEN Club: KAC
Afstand: 406.4 km Score: 1426,0 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
SkySight voorspelde het beste weer over Nederland, het plan was dus vanuit Weelde via Breda rondom de Gilze-CTR, dan in rechte lijn via Nijmegen naar Duitsland. Pas vertrokken toen er al goede Cu's bij Weelde waren, dus met collega Ivo vol goede moed op pad. Bij Breda echter was het moeilijk hoogte te houden, en richting Den Bosch zag het er helemaal niet goed uit: nauwelijks Cu's, zeer slecht zicht. Richting Woensdrecht zag het er veel beter uit: mooie Cu's en helder zicht. Dus de proef maar gelaten voor wat ze was en koers gezet richting de Oosterschelde. De wolkenstraat leidde recht in de CTR van Woensdrecht, dus toch wat twijfel, tenslotte was dit geen vrije dag in NL. Maar vandaag MOEST je de Cu's nemen of je was gezien, dus toch maar voorzichtig op weg. Uiteindelijk over de CTR tot aan de Oosterschelde net voorbij Bergen op Zoom geraakt, verdergaan had geen zin wegens het verdwijnen van de Cu's. Dan maar terug, de wolken volgend, en die leidden naar de Moerdijk en de Biesbosch, altijd mooi als er zon op staat! Bij de centrale van Geertruidenberg de oversteek gewaagd richting Gorinchem. De wolkenstraten lagen hier tussen de 2 rivieren Maas en Waal, in theorie is dit een "slecht vlieggebied", maar niet vandaag, de thermiek was hier betrouwbaar, maar nog niet hoog (ca. 1100m max). Hier was ik nog nooit geweest, dus leuk! Bij Nijmegen (16u al) was de hoogte nog steeds maar 1000m, ik had het idee dat het vandaag niet veel beter zou worden. Dus de kortste weg naar huis dan maar. Dezelfde weg terug was het eerste idee, maar het wolkenbeeld richting Breda zag er niet echt uitnodigend uit, het leek alsof de gaten groter geworden waren. Dan maar over Malden rondom Niederrhein naar Venlo en zo terug de Kempen in. Op weg naar Malden ging eerst ook niet goed, maar bijna pal boven het vliegveld stond er warempel een heel goede bel die me tot 1500m bracht, dàt deed deugd na al dat worstelen voordien. Volgende doel was Wisseler-Dünen Aero, maar de weg er naartoe ging niet goed, daarom uitgeweken richting Asperden-Goch Aero (ben daar 20 jaar geleden een keer buitengeland...). Vervolgens achter de CTR van Niederrhein door was de bedoeling, maar ook daar was nauwelijks thermiek te vinden. Maar in de CTR, in het exacte verlengde van de piste hing een super-Cu, dus MOEST ik die hebben! Gelukkig aanknoping kunnen vinden op 192m boven de CTR, toch wel spannend! En wat een bel: met 3m/s direct door tot 1680m! Ik verwachtte een opmerking van de controller, maar die had blijkbaar door dat ik goed bezig was en liet me begaan. Verder door langs Budel naar Zutendaal, eigenlijk zonder problemen, al waren er grote uitspreidingen en gaven lang niet alle wolken stijgen. Bij Zutendaal toch een superbel tot over 1800m, nog niet genoeg voor een final glide naar Weelde (68km), te meer daar er 20km/u kopwind was gekomen, en mijn water al lang gedumpt was. Bij Keiheuvel nog wat extra hoogte genomen, was strikt genomen niet nodig geweest, want ik had nog 400m bij Weelde. Al met al een "interessante" dag!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

XPDR 7000 ganse vlucht, behalve 7010/122.990 tussen Seppe en Rotterdam, en 6101/119.110 bij Niederrhein. Dutch Mil 132.35 voor clearance CTR Gilze-Rijen, maar uiteindelijk niet nodig gehad. Woensdrecht opgeroepen, maar geen antwoord, uiteindelijk ook niet nodig gehad.

Blog/fotos:
Igc-file: 2025-08-15-NAV-5FA-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 15-08-2025
Weerkaart: Weerkaart van 15-08-2025



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   15/08/2025
Piloot:         HUGO JANSEN
Zweefvliegtuig: D-KKAB
Toestel type:   LS8ST-18    Klasse: 18-METER
Logger type:    Naviter d.o.o.  s/n: 5fa
Logger file:    2025-08-15-NAV-5FA-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:22:08
Duurvlucht     : 06:17:46
Vrije vlucht   :  406.4 km
Fasttrack      :   88.1 kmh
Opgegeven proef:  134.0 km
Driehoek       :  361.2 km
Hoogtewinst    : 1251.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.854'N   4°58.257'E
    tijd: 10:26:14 UTC
    alti: -57 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°21.308'N   4°53.985'E = 226° 6.8 km van vertrek
    tijd: 10:30:35 UTC
    alti: 520 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.905'N   4°58.428'E =  64° 0.2 km van vertrek
    tijd: 16:48:22 UTC
    alti: -47 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 06:22:08
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°20.207'N   4°57.748'E  @ 10:44:32 UTC,   919 m
    punt 1:  51°40.629'N   4°38.676'E  @ 11:36:04 UTC,   609 m
    punt 2:  51°30.700'N   4°14.151'E  @ 12:26:56 UTC,  1130 m
    punt 3:  51°53.165'N   5°39.348'E  @ 14:03:51 UTC,  1018 m
    punt 4:  51°39.447'N   6°21.167'E  @ 14:52:04 UTC,  1197 m
    punt 5:  50°55.471'N   5°35.701'E  @ 15:58:00 UTC,  1768 m
    Finish:  51°24.534'N   4°56.594'E  @ 16:45:57 UTC,   238 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   43.8 km 330° @  51.0 km/h
    been 2:   33.8 km 237° @  39.8 km/h
    been 3:  106.6 km  66° @  66.0 km/h
    been 4:   54.4 km 118° @  67.7 km/h
    been 5:   97.2 km 213° @  88.4 km/h
    been 6:   70.6 km 320° @  88.3 km/h
Afgelegde afstand:                   406.4 km
Duur:                                06:01:25
Gemiddelde snelheid:                 67.5 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 6.8 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 2.3 km
Starthoogte:                         520.0 m
Finishhoogte:                        238.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          282 m
Totale score afstand:                406.4 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°42.123'N   6°19.219'E =  70° 99.5 km van vertrek
    tijd:    14:47:27 UTC
    alti:    1209 m
Finishpunt
    pos.:    51°24.522'N   4°59.097'E =  38° 1.6 km van vertrek
    tijd:    16:47:27 UTC
    alti:    45 m
Grootste afstand in 2 uur: 176.1 km
Beste snelheid in 2 uur:    88.1 km/h
Hoogteverlies:             1164 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 568.8 km  GELDIG
    vertrek:                   0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO      51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  ZONZEEL          51°38.250'N   4°41.710'E    32.5 km 324°
    punt 2:  OCHTRUP          52°12.516'N   7°11.571'E   183.2 km  69°
    punt 3:  ETTEN-LEUR       51°34.196'N   4°38.393'E   189.6 km 249°
    punt 4:  ZUTENDAAL KERK   50°55.900'N   5°34.400'E    96.4 km 137°
    finish:  WEELDE AERO      51°24.050'N   4°58.130'E    67.2 km 321°
    landing:                   0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE AERO      @ 10:54:12 UTC,  1211 m
    punt 1:  ZONZEEL          @ 12:13:15 UTC,  1329 m :   32.5 km   24.6 km/h
    punt 2:  OCHTRUP          niet gerond
    afbreekpunt: 51°42.567'N   6°19.288'E  @ 14:45:46 UTC, 1085 m : 101.5 km 39.9 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        134.0 km
Duur van de proef:        03:51:34
Gemiddelde snelheid:      34.7 km/h
Start hoogte:             520 m
Hoogte passeren start:    1211 m
Hoogte aan break-punt:    1085 m
Hoogteverlies over proef: -565 m
Totale score afstand:     134.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  144.2 km
Been 1:  101.1 km
Been 2:  115.9 km
Totaal:  361.2 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:30:35 UTC
    einde: 16:48:21 UTC
    duur:  06:17:46

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     520 m @ 10:30:35 UTC
    hoog punt:    1771 m @ 15:57:51 UTC
    hoogtewinst:  1251 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:25:49  bearing 345.7°
    Tweede punt: 15:58:00  bearing 87.7°
    Totale hoek: 102.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 4531

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs