BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

24-08-2025 -- Hugo JANSEN -- 1950,4 punten

Database gegevens:

Datum: 24-08-2025 Type proef: OP
Toestel: LS 8T 18m Immatriculatie: D-KKAB
Handicapfactor: 114 Klasse: Motor
Piloot: Hugo JANSEN Club: KAC
Afstand: 444.7 km Score: 1950,4 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Crossing Beek in het heengaan Beek Appr 123.98. De controller vroeg of ik mijn motor wou aanzetten tijdens het crossen! Ik heb hem moeten uitleggen dat ik dat niet kon omdat anders mijn overlandproef zou mislukken. Hij vroeg me dan om te melden als ik tot 3000ft zou zakken (zat toen op 4400ft). Net toen ik de zone wou invliegen vroeg de controller even te wachten omdat er een airliner in final was. Daardoor heb ik zo'n 10 minuten verloren, én nuttige hoogte... Tot Nürburgring super goed stijgen en wind in de rug, bij het terugkomen begon de bewolking op te lossen en werden de gaten steeds groter, erg oncomfortabel over het Eifel-reliëf. Had ook meerdere bellen nodig tijdens het crossen van Beek. In Limburg ging het goed, maar na het ronden van Hoogstraten werd het echt moeilijk. Ik wou toch per se Keiheuvel halen, daarna zag het er naar uit dat ik mijn motor zou moeten gebruiken om Weelde te halen. Een laatste bel bij Retie bracht me weer vlot boven glijpad. Uiteindelijk een zalige maar soms enerverende vliegdag!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

XPDR 7000 ganse vlucht. Crossing Beek in het heengaan Beek App 123.98. Beek werd gesloten van 14u tot 16u had ik de controller horen zeggen. Bij het terugkomen rond 15:30 Beek App vergeefs opgeroepen, daarna Dutch Mil 132.35, gelukkig gaven die clearance. Eenmaal binnen de TMA, riep Beek App me op, ik heb toen uitgelegd dat ik Dutch Mil toelating gevraagd had, en gekregen! Verder geen probleem meer gehad in de TMA. Zwartberg 120.405 opgeroepen voor paradrop, niet actief. Brogel uitgeluisterd op 134.105.

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/691559
Igc-file: 2025-08-24-NAV-5FA-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 24-08-2025
Weerkaart: Weerkaart van 24-08-2025



IGC File gegevens:

155 Aantal loggerpunten gereduceerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   24/08/2025
Piloot:         HUGO JANSEN
Zweefvliegtuig: D-KKAB
Toestel type:   LS8ST-18    Klasse: 18-METER
Logger type:    Naviter d.o.o.  s/n: 5fa
Logger file:    2025-08-24-NAV-5FA-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:37:25
Duurvlucht     : 06:36:46
Vrije vlucht   :  463.9 km
Fasttrack      :   85.8 kmh
Opgegeven proef:  444.7 km
Hoogtewinst    : 1506.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.587'N   4°57.073'E
    tijd: 09:46:42 UTC
    alti: -47 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.798'N   4°57.901'E =  68° 1.0 km van vertrek
    tijd: 09:47:20 UTC
    alti: 483 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.518'N   4°56.901'E = 237° 0.2 km van vertrek
    tijd: 16:24:07 UTC
    alti: -30 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 06:37:25
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°25.650'N   4°56.596'E  @ 09:59:21 UTC,   848 m
    punt 1:  51°03.328'N   5°16.779'E  @ 10:31:08 UTC,   987 m
    punt 2:  50°59.539'N   5°42.717'E  @ 11:00:57 UTC,  1202 m
    punt 3:  50°18.969'N   6°56.454'E  @ 12:24:27 UTC,  1789 m
    punt 4:  51°24.365'N   4°45.149'E  @ 15:22:18 UTC,  1396 m
    punt 5:  51°10.388'N   5°13.531'E  @ 15:55:09 UTC,  1250 m
    Finish:  51°23.826'N   4°55.947'E  @ 16:22:52 UTC,    89 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   47.6 km 150° @  89.8 km/h
    been 2:   31.1 km 103° @  62.6 km/h
    been 3:  114.9 km 130° @  82.6 km/h
    been 4:  196.1 km 309° @  66.1 km/h
    been 5:   42.0 km 128° @  76.6 km/h
    been 6:   32.2 km 321° @  69.8 km/h
Afgelegde afstand:                   463.9 km
Duur:                                06:23:31
Gemiddelde snelheid:                 72.6 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.9 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 1.4 km
Starthoogte:                         337.0 m
Finishhoogte:                        89.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          248 m
Totale score afstand:                463.9 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°24.480'N   4°56.764'E = 348° 1.7 km van vertrek
    tijd:    10:03:19 UTC
    alti:    1232 m
Finishpunt
    pos.:    50°26.552'N   6°44.317'E = 129° 164.3 km van vertrek
    tijd:    12:03:19 UTC
    alti:    1570 m
Grootste afstand in 2 uur: 171.6 km
Beste snelheid in 2 uur:    85.8 km/h
Hoogteverlies:             -338 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 444.7 km  GELDIG
    vertrek:                     0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE AERO        51°24.050'N   4°58.130'E
    punt 1:  NüRBURGRING        50°20.530'N   6°55.780'E   181.4 km 130°
    punt 2:  HOOGSTRATEN KERK   51°24.120'N   4°45.750'E   192.8 km 309°
    punt 3:  KEIHEUVEL AERO     51°10.852'N   5°13.245'E    40.3 km 127°
    finish:  WEELDE AERO        51°24.050'N   4°58.130'E    30.1 km 324°
    landing:                     0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   WEELDE AERO        @ 10:04:33 UTC,  1212 m
    punt 1:  NüRBURGRING        @ 12:21:54 UTC,  1663 m :  181.4 km   79.3 km/h
    punt 2:  HOOGSTRATEN KERK   @ 15:22:25 UTC,  1391 m :  192.8 km   64.1 km/h
    punt 3:  KEIHEUVEL AERO     @ 15:55:13 UTC,  1227 m :   40.3 km   73.8 km/h
    finish:  WEELDE AERO        @ 16:20:34 UTC,   294 m :   30.1 km   71.3 km/h
Proef GELUKT
Afgelegde afstand:        444.7 km
Duur van de proef:        06:16:01
Gemiddelde snelheid:      71.0 km/h
Start hoogte:             337 m
Hoogte passeren start:    1212 m
Hoogte passeren finish:   294 m
Hoogteverlies over proef: 43 m
Totale score afstand:     444.7 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   17.0 km
Been 1:   26.7 km
Been 2:   17.1 km
Totaal:   60.8 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 09:47:20 UTC
    einde: 16:24:06 UTC
    duur:  06:36:46

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     337 m @ 09:49:07 UTC
    hoog punt:    1843 m @ 12:37:54 UTC
    hoogtewinst:  1506 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:24:36  bearing 109.7°
    Tweede punt: 15:22:16  bearing 18.3°
    Totale hoek: -91.4°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Aantal loggerpunten gereduceerd
Rekentijd 5042

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs