BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

23-08-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 705,6 punten

Database gegevens:

Datum: 23-08-2025 Type proef: WW
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 170.76 km Score: 705,6 pt
Vertrekpunt: EBKH Wedstrijd: JA
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Keiheuvelcup dag 1. Geen water, had geen zin, achteraf gezien... Best lekker weer. Laatste lange been te veel van koers ook al zat ik boven final glide. Als ik zo snel zie daar toch paar minuten verloren. Opgestaan met niet echt helemaal het grote verlangen in wedstrijd vliegen. Om een of andere reden was de zin iets minder dan verwacht. Gisteren en deze morgen nog getwijfeld om de watertonnen thuis al maar te vullen maar toch niet gedaan. Richting de keiheuvel en net op tijd daar voor de briefing. Het leek vliegweer te worden maar de voorspelling was niet zo heel goed met wat latere start. Allemaal redenen, in mijn hoofd, om niet te tanken. Wat natuurlijk de foute reflex is. Zwever in de rij en opnieuw was dan het plan om alsnog te tanken maar het kwam er niet van. Leeg vliegen gaat ook. Eens van de sleper los en na iets zoeken ging het direct naar 1500m. Mmm zou het dan beter zijn dan voorspeld/gedacht? Onder de wolken al eens naar ravels brug gedobberd om te kijken hoe het weer op de proef was. Echt slecht ging het niet. Beslist om niet al te lang te wachten na het openen van de lijn, dus toen terug bij de keieheuvel mijna direct vertrokken. Eerste stuk van het eerste been ging best ok tot aan Hoogstraten. Daar was wat meer bewolking en stuk minder afgelijnde cu. Twijfel om recht op koers te gaan of toch wat rond te vliegen, het werd rondvliegen. Achterafgezien bleek dat de mindere opties. Op reserve richting eerste keerpunt en snelheid er wat uit. Aangepikt op 596m en vandaar stillaan terug naar boven werken in paar fase waar mogelijk niet elke bel de best was en opnieuw met wat omweg. Best wel wat toestellen tegen gekomen en leek dat ik positie nog wel min of meer kon behouden. Derde been ging terug wat beter en dan kwam de beslissing hoe over ravels naar finish. Ik koos de westelijke kant al stond er aan de nederlandse grens een oplijning. Die bleek goed te werken maar ik zat er dus best ver van. Gelukkig vond ik nog wel een goede bel, maar qua tijd was de omweg en niet straten vliegen toch minder goed. Op final glide bart tegen gekomen in de v2a wel met water, en beide gingen volledig gelijk. Nogmaal een duidelijk signaal dat ik water had moeten meenemen. Zonder water is het helemaal niet mogelijk om de handicap verschil te compenseren in snelheid. Op zich wel fijne vlucht met weer dat beter was dan gedacht.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000, rest volgens wedstrijdluchtruim

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/688424
Igc-file: 2025-08-23-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 23-08-2025
Weerkaart: Weerkaart van 23-08-2025



IGC File gegevens:

307 Te kort been: finish punt gecorrigeerd

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   23/08/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-08-23-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 02:37:54
Duurvlucht     : 02:32:36
Vrije vlucht   :  217.7 km
Fasttrack      :   94.7 kmh
Opgegeven proef:  163.0 km
Driehoek       :  128.3 km
Hoogtewinst    : 1038.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBKH  Keiheuvel        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°10.976'N   5°13.652'E
    tijd: 12:27:35 UTC
    alti: -33 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°13.438'N   5°12.500'E = 344° 4.8 km van vertrek
    tijd: 12:31:18 UTC
    alti: 488 m
Landingspunt 
    pos.: 51°10.801'N   5°13.059'E = 245° 0.8 km van vertrek
    tijd: 15:05:29 UTC
    alti: -35 m
Afstand take-off tot landing: 0.8
Totale vluchtduur: 02:37:54
Motorgebruik
    aantal keren: 1
    totale motortijd: 1.4 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°12.756'N   5°14.823'E  @ 12:39:56 UTC,  1381 m
    punt 1:  51°21.189'N   4°58.165'E  @ 12:56:22 UTC,  1336 m
    punt 2:  51°11.258'N   5°10.320'E  @ 13:18:52 UTC,  1518 m
    punt 3:  51°29.371'N   4°33.556'E  @ 13:54:22 UTC,   614 m
    punt 4:  51°33.537'N   5°03.838'E  @ 14:21:07 UTC,  1197 m
    punt 5:  51°23.946'N   4°40.955'E  @ 14:39:14 UTC,  1120 m
    Finish:  51°13.454'N   5°18.217'E  @ 15:00:25 UTC,   419 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   24.9 km 309° @  90.9 km/h
    been 2:   23.2 km 142° @  61.9 km/h
    been 3:   54.3 km 309° @  91.8 km/h
    been 4:   35.9 km  77° @  80.5 km/h
    been 5:   31.9 km 236° @ 105.7 km/h
    been 6:   47.5 km 114° @ 134.5 km/h
Afgelegde afstand:                   217.7 km
Duur:                                02:20:29
Gemiddelde snelheid:                 93.0 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.6 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 7.0 km
Starthoogte:                         565.0 m
Finishhoogte:                        419.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          146 m
Totale score afstand:                217.7 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°17.413'N   5°07.428'E = 329° 14.0 km van vertrek
    tijd:    13:03:37 UTC
    alti:    1105 m
Finishpunt
    pos.:    51°10.620'N   5°13.177'E = 220° 0.9 km van vertrek
    tijd:    15:03:37 UTC
    alti:    184 m
Grootste afstand in 2 uur: 189.4 km
Beste snelheid in 2 uur:    94.7 km/h
Hoogteverlies:             921 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 166.5 km  GELDIG
Te kort been: finish punt gecorrigeerd
    vertrek:                0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   MOL           51°11.298'N   5°07.001'E
    punt 1:  SCHIJF        51°29.524'N   4°33.384'E    51.6 km 311°
    punt 2:  TILBURG       51°33.930'N   5°03.340'E    35.6 km  77°
    punt 3:  LOENHOUT      51°24.200'N   4°40.950'E    31.6 km 235°
    finish:  LOMMEL KERK   51°13.870'N   5°18.500'E    47.7 km 114°
    landing: KEIHEUVEL     51°10.852'N   5°13.245'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   MOL           @ 13:24:18 UTC,  1539 m
    punt 1:  SCHIJF        @ 13:54:27 UTC,   604 m :   51.1 km  101.8 km/h
    punt 2:  TILBURG       @ 14:20:49 UTC,  1163 m :   34.6 km   78.7 km/h
    punt 3:  LOENHOUT      @ 14:39:21 UTC,  1099 m :   30.6 km   99.0 km/h
    finish:   LOMMEL KERK   niet gerond
    afbreekpunt: 51°13.739'N   5°18.178'E  @ 15:00:13 UTC, 456 m : 46.7 km 134.3 km/h
Proef NIET GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        163.0 km
Duur van de proef:        01:35:55
Gemiddelde snelheid:      102.0 km/h
Start hoogte:             565 m
Hoogte passeren start:    1539 m
Hoogte aan break-punt:    456 m
Hoogteverlies over proef: 109 m
Totale score afstand:     163.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   50.5 km
Been 1:   35.9 km
Been 2:   41.9 km
Totaal:  128.3 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 12:32:53 UTC
    einde: 15:05:29 UTC
    duur:  02:32:36

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     565 m @ 12:32:53 UTC
    hoog punt:    1603 m @ 13:13:52 UTC
    hoogtewinst:  1038 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 13:54:20  bearing 4.5°
    Tweede punt: 15:04:10  bearing 59.4°
    Totale hoek: 54.9°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3177

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs