BERICHT VAN DE JURY

03-10-2024 -- Seizoen 2025 is geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

24-08-2025 -- Dries VAN GESTEL -- 1373,3 punten

Database gegevens:

Datum: 24-08-2025 Type proef: WW
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 332.34 km Score: 1373,3 pt
Vertrekpunt: EBKH Wedstrijd: JA
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Wacht op validatie IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Keiheuvelcup dag 2. Wat een weer! Begin in Cava, naar het einde nog best ok maar dan te conservatief, te veel schrik om het te verprutsen. 400m over op final glide tegen 210kmu. Te laat de op FG. Mogelijk weg snelste 300km ooit (voor mezelf). De voorspelling gingen van blauw tot beetje cumulus, de dag begon blauw tijdens het in piste zetten. Wat een verschil met toen we om 11u uit de briefing kwamen, de hemel stond vol met mooi cu. Eens de start begon zat er een beetje uitspreiding in en een enkeling zakte er dan ook door. Na de sleper was het initieel tevreden zijn met 0.6-0.8m/s maar eens de 1000m voorbij werd het beter. Ook vandaag even voor de start richting weelde om de tijd "wat te doden" tot de lijn open ging. Eens bij de lijn leek de oplijnen richting eerste keerpunt best ok, en vroeg me toch een beetje af of het later niet meer zou toe geraken speciaal in het oosten. Daarom maar gestart onafhankelijk van wat de rest deed. Eens op pad kwam pieter in de 85 en chris en ruben in de cr snel op de flarm radar. Blijkbaar hadden we zelfde idee qua starten. Er stond een mooi straat die net langs het luchtruim liep, al was op sommige plaatsen er maar 100m laterale ruimte en zat het goed stuk mogelijk net in het luchtruim. Vanaf venlo zag de lucht er wat minder goed uit en toch een beetje ingehouden en wat rustiger kamp lintfort gerond. Onder de uitspreiding zat er nog wel stijgen en eens venlo voorbij zag het er terug anders/beter uit. Ergens daar liepen CR en 85 wat uit. Zutendaal ronden cava, en had het gevoel dat het tot daar best ok ging. Niet genoeg om te winnen, zeker niet, maar wel ok. Dan komt het mental stuk boven en wilde ik het mogelijk te veel niet verkloten waardoor ik wat te veel op de handrem ging. Bij weelde nog een goed bel, en vond de lucht richting zundert er wat minder uit zien, of ik liet met te veel leiden door mijn voorgeschiedenis. Naar mijn gevoel is het vaak daar later op de dag wat minder. Van "nature" dus iets ingehouden uit voorzorg al was dat mogelijk niet nodig. Na het ronden ongeveer op zelfde punt als daarvoor boven final glide geraakt. Om eens of andere reden verder door toch nog gedraaid, was best goede bel, maar vraag me af of het niet beter had geweest gewoon door gevlogen te hebben. Algemeen gevoel dat ik het wat heb laten liggen op final glide. Finische op een veld waar nog niet zo veel zwever waren. 5de afsolute snelste tijd maar met handicap pas 14de en dat met 122kmu over een 330km. Heb ooit trager gevlogen. Niveau in belgie is er de laatste jaren in mijn ogen goed op vooruit gegaan.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000 NL, 6101 en 119,110 bij niederheim, en volgens wedstrijd luchtruim. Uitluisteren brogel

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/689777,689846
Igc-file: 2025-08-24-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 24-08-2025
Weerkaart: Weerkaart van 24-08-2025



IGC File gegevens:

304 Nul of te veel keerpunten volgens regels

Scoring versie: 24.03

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   24/08/2025
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2025-08-24-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:45:48
Duurvlucht     : 03:41:10
Vrije vlucht   :  352.3 km
Fasttrack      :  122.5 kmh
Driehoek       :  310.6 km
Hoogtewinst    : 1088.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBKH  Keiheuvel        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°10.730'N   5°12.907'E
    tijd: 10:18:40 UTC
    alti: -53 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°12.712'N   5°13.820'E =  16° 3.8 km van vertrek
    tijd: 10:23:18 UTC
    alti: 506 m
Landingspunt 
    pos.: 51°10.916'N   5°13.462'E =  62° 0.7 km van vertrek
    tijd: 14:04:28 UTC
    alti: -42 m
Afstand take-off tot landing: 0.7
Totale vluchtduur: 03:45:48
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°16.917'N   5°02.242'E  @ 10:52:28 UTC,  1209 m
    punt 1:  51°12.252'N   5°17.804'E  @ 11:15:14 UTC,  1359 m
    punt 2:  51°31.623'N   6°31.928'E  @ 11:58:29 UTC,  1030 m
    punt 3:  51°14.178'N   5°42.444'E  @ 12:33:04 UTC,  1377 m
    punt 4:  50°56.031'N   5°34.462'E  @ 12:49:20 UTC,  1292 m
    punt 5:  51°27.877'N   4°39.491'E  @ 13:38:21 UTC,  1326 m
    Finish:  51°10.961'N   5°14.231'E  @ 14:02:04 UTC,   252 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   20.1 km 115° @  52.9 km/h
    been 2:   93.2 km  67° @ 129.3 km/h
    been 3:   65.9 km 241° @ 114.3 km/h
    been 4:   34.9 km 195° @ 128.8 km/h
    been 5:   87.1 km 313° @ 106.6 km/h
    been 6:   51.1 km 128° @ 129.3 km/h
Afgelegde afstand:                   352.3 km
Duur:                                03:09:36
Gemiddelde snelheid:                 111.5 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 16.9 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 1.6 km
Starthoogte:                         475.0 m
Finishhoogte:                        252.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          223 m
Totale score afstand:                352.3 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°12.257'N   5°18.352'E =  66° 6.9 km van vertrek
    tijd:    11:15:31 UTC
    alti:    1358 m
Finishpunt
    pos.:    51°15.377'N   5°02.771'E = 306° 14.6 km van vertrek
    tijd:    13:15:31 UTC
    alti:    1247 m
Grootste afstand in 2 uur: 245.0 km
Beste snelheid in 2 uur:   122.5 km/h
Hoogteverlies:             111 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 338.3 km  NIET GELDIG
Nul of te veel keerpunten volgens regels
    vertrek:                            0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   LOMMEL TESTBAAN           51°11.570'N   5°19.330'E
    punt 1:  KAMP LINTFORT AERO        51°31.770'N   6°32.170'E    92.5 km  66°
    punt 2:  NEDERWEERT                51°16.580'N   5°45.790'E    60.7 km 243°
    punt 3:  ZUTENDAAL KERK            50°55.900'N   5°34.400'E    40.6 km 199°
    punt 4:  ZUNDERT                   51°28.064'N   4°39.316'E    87.6 km 313°
    punt 5:  RAVELS                    51°21.550'N   4°59.350'E    26.2 km 117°
    punt 6:  KEI 07 NOORD OPLIJNPUNT   51°10.867'N   5°04.633'E    20.7 km 163°
    finish:  KEIHEUVEL                 51°10.852'N   5°13.245'E    10.0 km  90°
    landing:                            0°00.000'N   0°00.000'E

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   93.7 km
Been 1:   87.0 km
Been 2:  129.9 km
Totaal:  310.6 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:23:18 UTC
    einde: 14:04:28 UTC
    duur:  03:41:10

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     475 m @ 10:23:40 UTC
    hoog punt:    1563 m @ 12:13:43 UTC
    hoogtewinst:  1088 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:49:19  bearing 86.9°
    Tweede punt: 13:38:14  bearing 10.8°
    Totale hoek: -76.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3416

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2025 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs