CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

02-07-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 333,2 punten

Database gegevens:

Datum: 02-07-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 100.8 km Score: 333,2 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Gevlogen hebben is altijd beter dan niet gevlogen hebben, dus op dat vlak kan en mag ik totaal niet klagen. Maar hier komt de maar, maar van degene die gevlogen hebben was dit toch een kanshebber voor de pruttroffe. Zou niet mogen maar voelde toch aan als een frusterende vlucht. Misschien toch eens zoeken of ik ergens een overlandcursus kan gaan volgen. Enige pluspuntje op momenten wel heel mooie uitzichten. De voorspelling gaf best wel wat wind en smorgesn bij het optrekken van de rolluik was er niet veel pieren met de ogen aan, want een dik pak wolken hing boven de kempen. Rustige notams bekeken en naar het veld vertrokken. Me toch maar laten overhalen om er 100l in te doen, en eens dit gedaan was er een verdwaalde druppel onder nog steeds een dik pak wolken. De satelietbeelden lieten wel zien dat het verderop beter was. Bart vertrok alvast ik stond pas in lierset 3. Op dat moment geen probleem want het was nog steeds niet goed. Stuk na 13u denk ik weg en het was verwaaid met wel wat wind. Vond de bellen niet goed en bij Meer direct al eerste fout. Had ze niet helemaal en dus maar door, gevolg iets verderop al direct veel tijd verloren en Michiel die hoog over me kwam. Bart en Michiel kozen de zuidelijkere rouete, die acteraf gezien stuk beter was, ik wat meer noord. Op een manier geraakt ik maar niet echt aan de basis en vlotte het niet. Maar het uitzicht begon er wel mooier en mooier op te worden. Initieel de oplijning Haamstede genomenen want die leek beetje te stoppen en de oversteek richting midden zeeland stuk gemaakt. Heel mooi vliegen boven het water maar daar de volgende grote fout. De wolken leken mooi maar kreeg het niet gevonden. Denk dat ik of naar de cu boven het land had moeten gaan over vroeger terug had moeten draaien. Vliegen over het water was mooi maar het werkte niet echt. Gevolgen wat later terug en op ruime hoogte maar turbo gebruikt. Met de LS6 deed ik mijn vluchtindeling toch een stuk beter. Vanaf dat moment begon het sukkelen helemaal. De vario gaf stijgen aan, motor binnen maar kreeg het opnieuw niet gevonden. Dus nieuwe poging. De mindset was ondertussen helemaal de verkeerde kant op aan het gaan. Na het dumpen van het water leek de balans ook niet goed, toch eens een performance weight and balance doen. En bij overmaat van ramp kreeg ik geen enkele bel precies meer gevonden. Later zou een stuk van de verklaring er komen maar eer ik dat door had. Bleek dat de HAWK vario helemaal de kluts kwijt was. Zag dit uiteindelijk door naar de AHRS te kijken die totaal niet klopte (60graden duikvlucht en grote bankhoek terwijl ik rechtdoor vloog). Reset van de Hawk in vlucht hielp niet en dus overgaan naar traditionale vario. Eens ik dat door had was er een hoop gevloek en nog eens even veel turbo trekken aan te pas gekomen. Wat een gepruts. Nog wat blijven vliegen om te kijken of hawk resets hielpen maar kreeg het niet in orde. Het technologie gedoe mag zeker geen excuus zijn want met gewone vario kan je ook vliegen, dus conclusie was dat de piloot er gewoon niks van bakte (net zoals de vorige vlucht in de 29).

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000. Dutch mil crossing woensdrecht approved, gilze gesloten. Transponder 7010 uitluisteren 122.990 noorde van woensdrecht.

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-07-02-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 02-07-2023
Weerkaart: Weerkaart van 02-07-2023



IGC File gegevens:

300 Geen declaratie van opgegeven proef

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   02/07/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-07-02-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  500

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:57:15
Duurvlucht     : 01:51:08
Vrije vlucht   :  100.8 km
Fasttrack      :   50.7 kmh

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.874'N   4°58.236'E
    tijd: 11:28:54 UTC
    alti: 33 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.657'N   4°57.048'E = 254° 1.4 km van vertrek
    tijd: 11:29:53 UTC
    alti: 659 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.915'N   4°58.412'E =  70° 0.2 km van vertrek
    tijd: 15:26:09 UTC
    alti: 35 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 03:57:15
Motorgebruik
    aantal keren: 5
    totale motortijd: 16.6 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 5
    Start :  51°23.708'N   4°59.923'E  @ 11:37:50 UTC,  1012 m
    punt 1:  51°31.296'N   4°45.017'E  @ 12:20:06 UTC,  1321 m
    punt 2:  51°36.835'N   4°22.337'E  @ 12:46:27 UTC,  1252 m
    punt 3:  51°32.876'N   3°58.640'E  @ 13:15:31 UTC,   949 m
    Finish:  51°35.749'N   4°17.152'E  @ 13:28:40 UTC,   377 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   22.3 km 309° @  31.6 km/h
    been 2:   28.1 km 292° @  64.1 km/h
    been 3:   28.3 km 255° @  58.5 km/h
    been 4:   22.0 km  76° @ 100.6 km/h
Afgelegde afstand:                   100.8 km
Duur:                                01:50:50
Gemiddelde snelheid:                 54.6 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.0 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 52.4 km
Starthoogte:                         1023.0 m
Finishhoogte:                        377.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          646 m
Totale score afstand:                100.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°23.632'N   4°59.392'E = 109° 1.4 km van vertrek
    tijd:    11:37:32 UTC
    alti:    1053 m
Finishpunt
    pos.:    51°35.749'N   4°17.152'E = 295° 52.4 km van vertrek
    tijd:    13:28:40 UTC
    alti:    377 m
Grootste afstand in 2 uur: 101.4 km
Beste snelheid in 2 uur:    50.7 km/h
Hoogteverlies:             676 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Geen proef opgegeven

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:37:32 UTC
    einde: 13:28:40 UTC
    duur:  01:51:08

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     623 m @ 14:17:35 UTC
    hoog punt:    1359 m @ 14:26:18 UTC
    hoogtewinst:   736 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:37:51  bearing 33.0°
    Tweede punt: 13:15:27  bearing 334.0°
    Totale hoek: -58.9°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 4710

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs