CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

20-07-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 1202,6 punten

Database gegevens:

Datum: 20-07-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie:
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 363.8 km Score: 1202,6 pt
Vertrekpunt: LFMF (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Mijn insteek vandaag, allemaal Baptiste zijn en elke dag 1000km vliegen vanaf fayence zou ook maar saai zijn, was vanaf Fayence terecht te komen op het stuk dat ik ken en zonder problemen terug te geraken. Op zich doenbare verwachting want het is enkel de eerste ~40km die ik niet ken. Het moest vandaag dus niet perse ver noord, is vooral het vertrek en terugkomst die me interesseerde. Na een lange sleep, de moran gaat wat minder dan de pawnee los getrokken op 1200m grond en direct een goede bel in. Beetje opschuiven naar het noorden en boven de seranon stond in de blauw lucht toch iets van klein cu, alleen ik kreeg de bel niet direct te pakken. Bij de serano ben je de eerste col al over zo dapper ben ik niet om direct toch maar door te gaan, dus het werd een retour richting fayence. Op de zelfde plaast als het loskoppelen een bel gepakt en deze keer wat hoger geraakt. Nu dus wel op weg. In het verleden zag ik het lac saint andre altijd vanaf het westen, dit was de eerste keer aan de oostkant. De keren dat ik oost van het parcour ging was het met Cu en relatief hoge basis. Schril contract met het blauwe weer en lagere plafont. Direct dus ook bergen aanvliegen die ik nog nooit zo laag had gezien. En zo ook aan La mure. Een goed buitenlandingsveld maar toch stukje rijden van Fayence. Ik had de keuzen of de kleine aftekening links of rechts, ik koos links en dat werk niks. daar hing in kan 1600m met la mure op 1050, dus op een 550m grond. Opnieuw zo laag zag ik het alternatief parcour nog nooit. Het is hier sowieso al warm maar ik kreeg het er nog warmer van. Dan maar de bergtoolbox boven halen: wind zon helling, ergsns zou het toch moeten zitten. Op de einde van de helling was een delta vertrekplaats en die gingen naar boven. Alleen met een 5 tal deltas in de bel die tegen 40kmu vliegen is niet handig. Na meerdere poging toch iets of wat hoogte terug. Net over de col van de cheval blance geraakt. Ik was dus terug op het vertrouwde stuk maar de cheval blanc gaf niet zo goed. Na was aandringen toch weg geraakt, en verder noord. Via Barcelonette door. Ik begon echter echt last te krijgen van de hitte. 37º op de grond en op hoogte vond ik dat het verre van goed afkoelde. Meer en meer begon ik me te bedenken dat ik op tijd moest terug draaien, dit voor het weer maar om fit to fly te blijven. Eigenlijk bij plampinet omgedraaid want de hitte werd met te veel. Of het was meer de contail van hitte met turbulente bellen. En als ik eerlijk ben ook wel een beetje de "stress' van de final glide. Wegkomen en terugkomen in Fayence vind ik toch nog een beetje spannend. Het relief komt best nog naar boven dus de baro hoogte zegt zeker niet alles. Ik wilde vooral een final glide doen die goed hoog was zodat ik me enkel met navigeren kon bezig houden en de bergen wat te leren kennen. De eerste keer en laag en nieuwe route had ik niet zo zin in. Na de bel tot 3500m bij 3 eveche vlot binnen geraakt, na eerst nog wat buitenlandingsvelden gecheckt te hebben vanuit de lucht, maar mijn lichaam zei ook dat het meer dan genoeg was. Begon me echt niet meer frist te voelen. Het was echter het beste van de dag. Tevreden dat het verkennen is gelutk en vooral dat ik weg ben geraakt bij La mure. Volgende dagen geven ze onweerkans, zien wat we daarmee gaan doen.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Geen gereglementeerd luchtruim gebruikt

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-07-20-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 20-07-2023
Weerkaart: Weerkaart van 20-07-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   20/07/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-07-20-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:08:40
Duurvlucht     : 05:06:43
Vrije vlucht   :  363.8 km
Fasttrack      :  103.4 kmh
Driehoek       :  165.9 km
Hoogtewinst    : 3419.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMF  Fayence        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 43°36.618'N   6°41.541'E
    tijd: 10:19:08 UTC
    alti: 236 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 43°35.899'N   6°43.082'E = 123° 2.5 km van vertrek
    tijd: 10:21:05 UTC
    alti: 460 m
Landingspunt 
    pos.: 43°36.598'N   6°42.055'E =  93° 0.7 km van vertrek
    tijd: 15:27:48 UTC
    alti: 250 m
Afstand take-off tot landing: 0.7
Totale vluchtduur: 05:08:40
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  43°35.629'N   6°42.577'E  @ 10:21:33 UTC,   511 m
    punt 1:  44°06.767'N   6°24.659'E  @ 12:13:41 UTC,  1998 m
    punt 2:  44°37.479'N   6°52.776'E  @ 13:04:42 UTC,  3485 m
    punt 3:  45°00.062'N   6°44.437'E  @ 13:28:58 UTC,  3456 m
    punt 4:  44°24.859'N   6°23.025'E  @ 14:16:37 UTC,  2658 m
    punt 5:  43°37.783'N   6°55.012'E  @ 15:09:27 UTC,  1561 m
    Finish:  43°36.841'N   6°38.811'E  @ 15:22:07 UTC,   799 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   62.5 km 338° @  33.4 km/h
    been 2:   68.0 km  33° @  80.0 km/h
    been 3:   43.2 km 345° @ 106.9 km/h
    been 4:   71.1 km 204° @  89.5 km/h
    been 5:   97.1 km 154° @ 110.3 km/h
    been 6:   21.9 km 266° @ 103.6 km/h
Afgelegde afstand:                   363.8 km
Duur:                                05:00:34
Gemiddelde snelheid:                 72.6 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.3 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 3.7 km
Starthoogte:                         457.0 m
Finishhoogte:                        799.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -342 m
Totale score afstand:                363.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°50.291'N   6°47.874'E =   3° 136.7 km van vertrek
    tijd:    13:21:03 UTC
    alti:    3829 m
Finishpunt
    pos.:    43°36.892'N   6°40.174'E = 285° 1.9 km van vertrek
    tijd:    15:21:03 UTC
    alti:    856 m
Grootste afstand in 2 uur: 206.9 km
Beste snelheid in 2 uur:   103.4 km/h
Hoogteverlies:             2973 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 612.0 km  GELDIG
    vertrek:                  0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   WEELDE 07       51°22.870'N   4°54.250'E
    punt 1:  WIJCHEN         51°48.880'N   5°40.770'E    72.2 km  48°
    punt 2:  OERLINGHAUSEN   51°55.950'N   8°39.717'E   205.8 km  85°
    punt 3:  MEER AFRIT      51°27.200'N   4°43.330'E   277.6 km 260°
    punt 4:  DESSEL KERK     51°14.530'N   5°06.870'E    36.0 km 131°
    finish:  WEELDE AERO     51°24.050'N   4°58.130'E    20.4 km 330°
    landing:                  0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start: NIET GEROND
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        0.0 km
Duur van de proef:        00:00:00
Gemiddelde snelheid:      0.0 km/h
Start hoogte:             0 m
Hoogte passeren start:    460 m
Hoogte aan break-punt:    0 m
Hoogteverlies over proef: 0 m
Totale score afstand:     0.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   46.4 km
Been 1:   46.4 km
Been 2:   73.0 km
Totaal:  165.9 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:21:05 UTC
    einde: 15:27:48 UTC
    duur:  05:06:43

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     457 m @ 10:21:13 UTC
    hoog punt:    3876 m @ 13:20:41 UTC
    hoogtewinst:  3419 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 8910

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs