CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

05-08-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 1021,2 punten

Database gegevens:

Datum: 05-08-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 308.9 km Score: 1021,2 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
De vorige vluchten waren bij wijze van spreken groot lokaal, vandaag was dat duidelijk niet. Ze voorspelde vooral in het oosten goed, maar echt oost dus niet parcour maar alternatief parcour. Met 100L water vertrokken dus was hoger laten slepen om vlot weg te geraken en dat ging niet snel maar wel nog cava. Een op 3200m was het idee om naar het zuiden te gaan en dan als het kon zo ver mogelijk noordelijk. Mij bij het steken naar het zuiden bewoog de lucht niet echt. Ik kwam ook letterlijk geen enkele zwever tegen. Cheval blanc gaf niet en vooraf ook niet dus terugdraaien was niet zo nuttig. Coupe dan maar af en ook daar gebeurde niet echt iets. Moest snel beslissen was te doen. Terug vliegen ging niet helpen, naar Puimasson leek op de tracker het ook nog niet geod, dus dan maar gekozen om vrij snel richting St Auban te gaan om zo met nog wat hoogte aan te komen om daar wat te proberen. De wind was ook noordelijk voorspeld en in St Auban heb je dan wat meer kans. Eens aan Le Mees dacht ik dat de lokale bakken me wel de thermiek zouden wijzen maar iedereen hing daar op de zelfde hoogte te dobberen. Uiteindelijk op 1050m (600m grond) mij water er toch maar uit, maar ook dat hielp niet echt. Vaumeuse ging niemand naar toe en de wind stond er ook nogal parallel mee. Dan maar de oversteek gemaakt in de hoopt via thermiek aan de Lure te geraken. Dat lukte en met de noordewind dacht ik dat de lure we goed ging gaan. De rand houden ging maar echt veel hoger ging het niet. Was lang geleden om de antennes nog van zo dicht bij de zien maar langs de andere kant vroeg ik me ook hoe en geraak ik nog terug. Achterafgezien kwam het weer overeen met de voorspelling, niet goed aan de west kant van het parcour, de voorspelling gaf daar 0km. Mijn plan was om me proberen lokaal te krijgen van sisteron en dan gap, dat zou indien het een terugsleep ging worden toch al iets dichter bij zijn. Het ging niet hoog maar ik kon telkens wel opschuiven. Op een moment was het kiezen tussen richting Gap gaan met wel terugsleep maar geen basis om vlot terug naar barcelo te geraken of lokaal seyne te zetten. Daar hebben ze geen terugsleep dus indien het niet werkte was het met een andere avontuur. Maar het was wel een beter kans in mijn ogen om in barcelo terug te geraken. Dat geprobeerd en met succes. Waarschijnlijk een van de lastigste vluchten van het verlof en de truckendoos moeten boven halen maar de mentale insteek zat misschien wel beter dan voorheen. Dus op een manier nog wel tevreden.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Proberen franse luchtruim te volgen

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-08-05-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 05-08-2023
Weerkaart: Weerkaart van 05-08-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   05/08/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-08-05-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:51:12
Duurvlucht     : 05:39:36
Vrije vlucht   :  308.9 km
Fasttrack      :   69.8 kmh
Opgegeven proef:  112.0 km
Driehoek       :  176.9 km
Hoogtewinst    : 2417.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.214'N   6°36.822'E
    tijd: 10:04:20 UTC
    alti: 1120 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°25.500'N   6°39.932'E =  44° 5.9 km van vertrek
    tijd: 10:15:56 UTC
    alti: 2444 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.228'N   6°36.546'E = 274° 0.4 km van vertrek
    tijd: 15:55:32 UTC
    alti: 1141 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 05:51:12
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°28.362'N   6°41.841'E  @ 10:44:13 UTC,  3237 m
    punt 1:  44°00.871'N   6°19.232'E  @ 11:19:57 UTC,  1882 m
    punt 2:  44°08.055'N   5°43.451'E  @ 12:31:43 UTC,  1791 m
    punt 3:  44°25.073'N   6°49.915'E  @ 14:32:24 UTC,  2770 m
    punt 4:  44°35.903'N   6°45.056'E  @ 14:49:19 UTC,  3077 m
    punt 5:  44°09.409'N   6°29.006'E  @ 15:33:58 UTC,  2505 m
    Finish:  44°24.454'N   6°40.420'E  @ 15:49:40 UTC,  1877 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   59.1 km 211° @  99.3 km/h
    been 2:   49.6 km 286° @  41.5 km/h
    been 3:   93.9 km  70° @  46.7 km/h
    been 4:   21.1 km 342° @  74.7 km/h
    been 5:   53.5 km 204° @  71.9 km/h
    been 6:   31.7 km  28° @ 121.3 km/h
Afgelegde afstand:                   308.9 km
Duur:                                05:05:27
Gemiddelde snelheid:                 60.7 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 11.6 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 5.3 km
Starthoogte:                         2383.0 m
Finishhoogte:                        1877.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          506 m
Totale score afstand:                308.9 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    44°21.891'N   6°29.597'E = 256° 9.9 km van vertrek
    tijd:    14:00:15 UTC
    alti:    2335 m
Finishpunt
    pos.:    44°23.228'N   6°36.546'E = 274° 0.4 km van vertrek
    tijd:    15:55:32 UTC
    alti:    1141 m
Grootste afstand in 2 uur: 139.5 km
Beste snelheid in 2 uur:    69.8 km/h
Hoogteverlies:             1194 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 584.2 km  GELDIG
    vertrek:                      0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   BARCELONNETT GLD    44°23.300'N   6°36.583'E
    punt 1:  COUPE S             44°03.216'N   6°19.716'E    43.5 km 211°
    punt 2:  CHARBONNEL          45°16.916'N   7°03.333'E   148.2 km  23°
    punt 3:  MONTDENIER SERRES   43°53.433'N   6°15.600'E   167.0 km 202°
    punt 4:  PEYRON TT           44°46.483'N   6°37.300'E   102.4 km  16°
    punt 5:  CHEVAL BLANC        44°07.483'N   6°25.600'E    73.9 km 192°
    finish:  HOMME TET DE        44°29.433'N   6°46.500'E    49.2 km  34°
    landing:                      0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   BARCELONNETT GLD    @ 10:48:39 UTC,  3131 m
    punt 1:  COUPE S             @ 11:23:52 UTC,  1733 m :   43.5 km   74.0 km/h
    punt 2:  CHARBONNEL          niet gerond
    afbreekpunt: 44°35.902'N   6°45.080'E  @ 14:49:18 UTC, 3079 m : 68.5 km 20.0 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        112.0 km
Duur van de proef:        04:00:39
Gemiddelde snelheid:      27.9 km/h
Start hoogte:             2383 m
Hoogte passeren start:    3131 m
Hoogte aan break-punt:    3079 m
Hoogteverlies over proef: -696 m
Totale score afstand:     112.0 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   49.5 km
Been 1:   76.2 km
Been 2:   51.1 km
Totaal:  176.9 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:15:56 UTC
    einde: 15:55:32 UTC
    duur:  05:39:36

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     974 m @ 11:49:19 UTC
    hoog punt:    3391 m @ 14:43:50 UTC
    hoogtewinst:  2417 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 8590

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs