CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

11-08-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 2372,2 punten

Database gegevens:

Datum: 11-08-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 717.6 km Score: 2372,2 pt
Vertrekpunt: LFMR (buitenland) Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Je moet blij zijn met wat je hebt, niet ongelukkig met wat je niet hebt. Mooie afsluiten van de Barcelo vliegvakantie. Sommige beweren dat het weer in de bergen kapot is. Dit jaar zou ik het er op houden dat het minstens anders was. 3 weken lang hoge tot zeer hoge windsnelheden op hoogte (5000-9000m) en dat is blijkbaar niet goed voor het weer eronder. Vandaag de eerste dag dat de wind op hoogte wat ging liggen en direct veel meer het weer dat ik gewoon ben van een goede franse alpen dag. Voor de charron om 5de te worden (en dus t-shirt) had ik 698km OP nodig, een 702 proef erin gestoken. Het weer ging goed zijn en in het verleden hier al paar keer +700km gedaan dus onrealistische is dat niet. Toen in smorgen naar het veld reed was al direct duidelijk dat de andere ook dachten dat het een goede dag ging worden. Er stonden al een 6 tal zwever in de wachtrij terwijl mijne nog in de pyjama's zat. Na de briefing in piste en eer de 6 waren was het rond 12u toen ik de lucht in kon. En het was direct al goed. Achteraf gezien, had ik wat eerder kunnen vertrekekn was de proef wel gelukt. Zoals ik hier vak doe eerst een been naar het zuiden om het noorden alvast "wat te laten opwarmen". De eerste keer sinds dit verlof ging dat eerste stuk naar het zuiden en terug vlot zoals dat de vorige jaren vaak ging. Kwam terug bij barcelo met rond de 130km/u. Een stuk samen met 2 Ventus3 en de snelheid zat er lekker in. Tot iets voor col mongeneivre. De ene ventus richt recht naar de jaffreau de andere Ventus over chaberton (wat kom was), en ik twijfelde. Wilde niet te laag bij Jafreau komen dus toch ook maar rond via chaberton, en direct daar de eerste keer wat tijd verloren. Na terug wat hoogte te pakken de morienne in en dat ging niet slecht. Heb het er al wel vaker stuk hoger meegemaakt en de kom naar de col carro ging ook niet echt. Keerpunt gerond, en gedacht, nu ben ik eens in het noorden, de proef is iest voor later, eerst nog eens stukje verder noord. De graat op richting Aosta totdat ik het vliegveld zag liggen. Het is de laatste dag, morgen 7.5uur rijden dus nu buiten staan zou echt echt niet praktische zijn. Daarom maar beslist "op veilig" te spelen en de oversteek in aosta niet te maken. Al ben ik er zeker van dat het vandaag er eigenlijk wel de dag voor was. Terug naar het zuiden en dat ging vrij vlot. Hoogte pakken aan briancon en dat in zo goed als ene steek naar voorbij puimasson naar st croix vliegveld. Steken naar de serre de mondinier en daar hopen op de goede bel. Vond wel iets maar niet de top bel. Door naar coupe en cheval blance maar daar begon het wat minder te gaan. Stukje verder lag parcour al volledit in de schaduwe en mijn ervaring leert dat dat niet helpt. Dus op de handrem en tweede keer deze keer bij carton tijd verloren. Zoals voorspeld begon het iets te overontwikkelen maar richting st crepin zag het er nog goed uit. En ik zat eigenlijk qua tijd nog op schema op de 702 OP rond te vliegen. Plampinet ronden ging eigenlijk ook nog vrij vlot en nu moest ik nog naar coupe zuid en iets noord van barcelo. Maar het parcour zag nu echt wel in de schaduw. Had gehoopt op een goede parcour dag dan zou de proef geen probleem zijn geweest. En opnieuw het was de laatste vliegdag morgen rijden dus vandaag buiten staan zou echt lastig zijn. Tot cheval blance gevlogen en dan maar beslist om te proef te laten voor wat het was. Maar +700km zat er nog wel in en dat leek me nog wel een mooie afsluiten. Fijn zo'n laatste vlucht, maar (als ik dan toch maar kan/mag gebruiken) als het niet de laatste dag had geweest had ik de oversteek richting materhorn denk ik wel gedaan en of had de OP gelukt geweest. Franse alpen tot volgend jaar.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Frans luchtruim proberen te volgen

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-08-11-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 11-08-2023
Weerkaart: Weerkaart van 11-08-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   11/08/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-08-11-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 07:28:33
Duurvlucht     : 07:22:43
Vrije vlucht   :  717.6 km
Fasttrack      :  130.9 kmh
Opgegeven proef:  619.2 km
Driehoek       :  169.4 km
Hoogtewinst    : 2209.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    LFMR  Barcelonnette        BeNeLux: NEE
Vertrekpunt 
    pos.: 44°23.214'N   6°36.840'E
    tijd: 10:06:32 UTC
    alti: 1023 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 44°25.130'N   6°38.074'E =  25° 3.9 km van vertrek
    tijd: 10:12:22 UTC
    alti: 1821 m
Landingspunt 
    pos.: 44°23.231'N   6°36.576'E = 275° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:35:05 UTC
    alti: 1032 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 07:28:33
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  44°26.982'N   6°42.301'E  @ 10:25:39 UTC,  3280 m
    punt 1:  44°09.811'N   6°29.483'E  @ 10:38:43 UTC,  2762 m
    punt 2:  45°37.372'N   7°06.427'E  @ 12:29:42 UTC,  3764 m
    punt 3:  43°46.560'N   6°09.551'E  @ 14:08:27 UTC,  1974 m
    punt 4:  45°00.040'N   6°41.378'E  @ 15:49:04 UTC,  3356 m
    punt 5:  44°07.212'N   6°24.978'E  @ 16:40:19 UTC,  2558 m
    Finish:  44°29.773'N   6°46.843'E  @ 17:23:07 UTC,  2594 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   36.1 km 208° @ 165.7 km/h
    been 2:  169.3 km  16° @  91.5 km/h
    been 3:  218.5 km 200° @ 132.8 km/h
    been 4:  142.5 km  17° @  85.0 km/h
    been 5:  100.2 km 193° @ 117.3 km/h
    been 6:   50.9 km  35° @  71.4 km/h
Afgelegde afstand:                   717.6 km
Duur:                                06:57:28
Gemiddelde snelheid:                 103.1 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 10.1 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 18.0 km
Starthoogte:                         1821.0 m
Finishhoogte:                        2594.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -773 m
Totale score afstand:                717.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    45°30.777'N   7°03.011'E =  15° 129.8 km van vertrek
    tijd:    12:24:34 UTC
    alti:    3804 m
Finishpunt
    pos.:    44°01.293'N   6°19.335'E = 210° 46.8 km van vertrek
    tijd:    14:24:34 UTC
    alti:    1821 m
Grootste afstand in 2 uur: 261.8 km
Beste snelheid in 2 uur:   130.9 km/h
Hoogteverlies:             1983 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 702.3 km  GELDIG
    vertrek:                                        0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   LE PETIT CLAUSIS                      44°26.901'N   6°42.239'E
    punt 1:  DENJUAN                               44°10.012'N   6°29.945'E    35.3 km 208°
    punt 2:  KEERPUNT                              45°23.676'N   7°10.334'E   146.5 km  21°
    punt 3:  ST CROIX SUR VERDON                   43°46.717'N   6°09.568'E   196.8 km 204°
    punt 4:  TH PLAMPINET OST/CRETE/NEVACHE NORD   44°59.862'N   6°41.332'E   141.9 km  17°
    punt 5:  TH COUPE                              44°01.618'N   6°19.021'E   111.8 km 195°
    finish:  KEERPUNT_1242768                      44°31.910'N   6°50.604'E    70.1 km  37°
    landing:                                        0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   LE PETIT CLAUSIS                      @ 10:25:45 UTC,  3267 m
    punt 1:  DENJUAN                               @ 10:38:36 UTC,  2759 m :   35.3 km  164.8 km/h
    punt 2:  KEERPUNT                              @ 12:22:23 UTC,  3784 m :  146.5 km   84.7 km/h
    punt 3:  ST CROIX SUR VERDON                   @ 14:08:33 UTC,  1974 m :  196.8 km  111.2 km/h
    punt 4:  TH PLAMPINET OST/CRETE/NEVACHE NORD   @ 15:49:09 UTC,  3349 m :  141.9 km   84.6 km/h
    punt 5:  TH COUPE                              niet gerond
    afbreekpunt: 44°07.222'N   6°24.955'E  @ 16:40:20 UTC, 2558 m : 98.8 km 115.8 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        619.2 km
Duur van de proef:        06:14:35
Gemiddelde snelheid:      99.2 km/h
Start hoogte:             1821 m
Hoogte passeren start:    3267 m
Hoogte aan break-punt:    2558 m
Hoogteverlies over proef: -737 m
Totale score afstand:     619.2 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   74.5 km
Been 1:   47.4 km
Been 2:   47.4 km
Totaal:  169.4 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:12:22 UTC
    einde: 17:35:05 UTC
    duur:  07:22:43

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:    1553 m @ 13:55:27 UTC
    hoog punt:    3762 m @ 15:41:24 UTC
    hoogtewinst:  2209 m

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 24567

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs