CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

26-04-2023 -- Gert-Jan ANDRIES & WIM HEYLEN -- 943,2 punten

Database gegevens:

Datum: 26-04-2023 Type proef: VV
Toestel: Duo Discus Immatriculatie: D-4108
Handicapfactor: 112 Klasse: Open/Ren
Piloot: Gert-Jan ANDRIES Club: KACK
Afstand: 264.1 km Score: 943,2 pt
Vertrekpunt: EBKH Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot: WIM HEYLEN
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Tijdens het weekend op Top(Flop)Meteo het weer doordeweek eens bekeken en dan beslist om Woensdagnamiddag eventueel vrij te nemen om een overlandvluchtje te maken met Wim. Maandag leekt het weer goed mee te vallen, en veel opties lagen open, maar elke nieuwe run van topmeteo (en andere) leek ons te vertellen dat het goede weer zich naar alle waarschijnlijkheid rond Brussel zou bevinden.

Vele Whatsapp berichten later Wim warm gemaakt om rond Brussel te vliegen. 's Namiddags was Wim al aan het voorbereiden. 's Avonds gebeld met elkaar, ideeën uitgewisseld en beslist de vlucht beiden verder voor te bereiden. Wim belde dinsdag alvast met de betrokkon controleurs en ik werkte aan een upgedate LX layout voor onze club Duo Discus (frequentielijst, hoogtes in voet, NIVOR en KERKY als WPT) en volgde het weer op. Door de dag ook even met Tijl contact opgenomen om zijn mening over het weer te kennen, verschillende voorspellingen spraken elkaar (zoals zo vaak) tegen. Dinsdagavond afgesproken op Keiheuvel om de aanhanger en het toestel te checken en vliegklaar te maken voor de dag nadien. Ook de meteo nog maals nagekeken en die evolueerde in de goede richting. Helaas merkte ik op dat we een club versie hebben van onze LX 9050 en ik het nieuwe profiel niet kon installeren (je hebt hiervoor blijkbaar een licentie nodig) ... grrr... dan maar manueel. Heeft ons toch enkele uren gekost. Nadien de vlucht nog verschillende malen overlopen en ook een optie B,C, D uitgewerkt (als we bepaalde delen of hoogtes van het luchtruim niet zouden kunnen krijgen). De dag nadien, in de voormiddag vanop Keiheuvel remote gewerkt, elke update van de meteo gevolgd, maar vooral naar buiten gekeken... Wanneer verdwijnt die hoge bewolking nu?

Wim heeft intussen het toestel buitengezet en gezorgd dat alles nog een laatste maal gecheked werd. Net voor vertrek samen het vluchtplan ingediend en dan iets na 12 opgesleept door onze vaste sleeppiloot Pieter, Direct mooi in de eerste veelbelovende pomp afgezet. We voelden direct, dit gaat ons lukken. Onmiddelijk overgeschakeld naar Kleine Brogel, met de woorden D4108 on a VFR flight from Balen Keiheuvel to Balen Keiheivel as filed, request to open the flightplan and request 4500ft. Het vluchtplan werd geopend en we konden klimmen tot 3500ft, en iets later tot 4500ft, na Brogel werden we doorgegeven aan Beauvechain, we zagen Leuven in de verte net liggen.

Super pompen, en tussen het navigeren door toch tijd om te genieten van het uitzicht. Na het militaire luchtruim doorkruist te hebben werderen we overgeleverd aan Brussel Departure, enkele lijnvliegtuigen boven ons zien passeren, en onder ons de leeuw van Waterloo (met mooi buitenlangdingsveldje ernaast). Van hier hadden we ook een uitstekend uitzicht op Brussel en EBBR. We vervolgende de weg richting KERKY om dan over de haven van Antwerpen richting Hoevenen te vliegen. Tot hier ging alles goed, na antwerpen werd het weer ietsje slechter en zijn we voor de eerste keer wat lager gekomen. Helaas was R19 actief en konden we die mooie cumulus boven het schietveld niet pakken, even een wat slechtere pomp gedraaid om dan de weg weer probleemloos verder te zetten naar Keiheuvel. Na ongeveer 3h30min zat onze eerste charronde erop.

@Wim: Merci voor de supervoorbereiding en vlucht!
@Iedereen die dit mee mogelijk gemaakt heeft (ATC, Militairen, Tiploper, Sleeppiloot....): Merci!!!









Korte samenvatting: Het was tof, heel tof!

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Vlucht volgens vluchtplan:
FPL-D4108-VG
-1ZZZZ/L-GY/S
-EBKH1030
-N0050F050 EBKH EBST NIVOR KERKY EHWO EBKH
-EBKH0800 EBHN EBBR
-EET/EHAA0300 TYP/NONMOTORISEDGLIDER DOF/230426
-E/1000 P/2 A/WHITE COLOURED KD ON TAIL 
All crossings cleared by ATC.

Blog/fotos: https://photos.app.goo.gl/foshLqVEnC4PVB1Q7
Igc-file: 2023-04-26-LXV-K35-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 26-04-2023
Weerkaart: Weerkaart van 26-04-2023



IGC File gegevens:

300 Geen declaratie van opgegeven proef

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   26/04/2023
Piloot:         KEIHEUVEL PIC
Zweefvliegtuig: D-4108
Toestel type:   DUO DISCUS    Klasse: DOUBLESEATER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: k35
Logger file:    2023-04-26-LXV-K35-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 03:33:18
Duurvlucht     : 03:30:36
Vrije vlucht   :  264.1 km
Fasttrack      :   80.8 kmh
Driehoek       :  239.7 km
Charronde      :  362.3°

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBKH  Keiheuvel        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°10.949'N   5°13.694'E
    tijd: 10:07:15 UTC
    alti: -24 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°10.625'N   5°12.232'E = 251° 1.8 km van vertrek
    tijd: 10:09:57 UTC
    alti: 481 m
Landingspunt 
    pos.: 51°10.779'N   5°13.059'E = 247° 0.8 km van vertrek
    tijd: 13:40:33 UTC
    alti: -17 m
Afstand take-off tot landing: 0.8
Totale vluchtduur: 03:33:18
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  51°10.749'N   5°12.200'E  @ 10:10:09 UTC,   511 m
    punt 1:  50°57.357'N   5°20.969'E  @ 10:34:33 UTC,  1277 m
    punt 2:  50°38.869'N   4°21.113'E  @ 11:29:37 UTC,  1257 m
    punt 3:  50°46.717'N   4°05.446'E  @ 11:47:13 UTC,   981 m
    punt 4:  51°15.317'N   4°13.873'E  @ 12:31:29 UTC,   966 m
    punt 5:  51°24.002'N   4°42.964'E  @ 13:09:17 UTC,   832 m
    Finish:  51°10.670'N   5°14.380'E  @ 13:39:13 UTC,   169 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   26.9 km 158° @  66.1 km/h
    been 2:   78.2 km 244° @  85.2 km/h
    been 3:   23.5 km 308° @  80.1 km/h
    been 4:   53.9 km  10° @  73.1 km/h
    been 5:   37.4 km  64° @  59.4 km/h
    been 6:   44.1 km 124° @  88.4 km/h
Afgelegde afstand:                   264.1 km
Duur:                                03:29:04
Gemiddelde snelheid:                 75.8 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 1.8 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 1.0 km
Starthoogte:                         481.0 m
Finishhoogte:                        169.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          312 m
Totale score afstand:                264.1 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°01.131'N   5°17.864'E = 165° 18.8 km van vertrek
    tijd:    10:27:01 UTC
    alti:    1039 m
Finishpunt
    pos.:    51°14.308'N   4°13.298'E = 275° 70.6 km van vertrek
    tijd:    12:27:01 UTC
    alti:    885 m
Grootste afstand in 2 uur: 161.7 km
Beste snelheid in 2 uur:    80.8 km/h
Hoogteverlies:             154 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Geen proef opgegeven

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   89.7 km
Been 1:   78.9 km
Been 2:   71.2 km
Totaal:  239.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:09:57 UTC
    einde: 13:40:33 UTC
    duur:  03:30:36

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     481 m @ 10:09:57 UTC
    hoog punt:    1328 m @ 11:24:53 UTC
    hoogtewinst:   847 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 10:10:09  bearing 58.2°
    Tweede punt: 13:37:25  bearing 60.4°
    Totale hoek: 362.3°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3572

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs