CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

30-04-2023 -- Glenn HOSTENS -- 1634,5 punten

Database gegevens:

Datum: 30-04-2023 Type proef: OP
Toestel: ASW 19 Immatriculatie: D-6925
Handicapfactor: 100 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 326.9 km Score: 1634,5 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Het allereerste doel was om eens naar de illegale rave party in Brustem te gaan kijken. Daarna was het doel om een 400 km opgegeven proef te doen maar door de late start om 13u30 en de zeer spaarzame cumuli (of moet ik zeggen 1 cumulus ?) in onze coté en richting het eerste keerpunt Zutendaal ook maar zeer spaarzaam, de proef toch maar wat ingekort tot 320 km. Eens in de lucht bleken de pompen met momenten maar zeer klein te zijn waardoor ze niet altijd even makkelijk te vinden waren en centreren duurde hierdoor soms ook wat langer dan gewoonlijk. Dit was ook de tendens doorheen de volledige dag. Recht op koers vliegen naar het eerste keerpunt was geen optie door de spaarzame cumuli, dus eerste keer op dit been uitgeweken. Maar de wolkjes die er waren, waren betrouwbaar en deden het goed. Eens boven het vliegveld van Brustem en de rave party waren er duidelijk 2 podia te zien voor de hangars (zie foto) en de talloze auto's naast de baan en sommigen zelfs in een bewerkt bruin veld zonder gewassen op. Daarna koers verder gezet naar het eerste keerpunt maar al snel werd duidelijk dat ik stevig ging moeten uitwijken door het grote blauwe gat tot aan Zutendaal zelf. Met als gevolg bijna 90° haaks op het been. Eens ter hoogte van Kiewit was er nog geen optie om naar Zutendaal te gaan waardoor ik het keerpunt langs achter ging moeten nemen. Deze strategie heeft gewerkt maar de laatste 8 km naar Zutendaal moest ik toch nog door het blauwe gat en dan nog eens terug. Gelukkig niet te veel hoogte verloren hierdoor. Maar wel heel veel tijd verloren op dit been en dus een zeer traag been met een omweg van maar liefst 175% volgens WeGlide... Maar vanaf nu kon het feest beginnen met de talrijke cumuli in de kempen met telkens stevige pompen :)) Dit resulteerde ook direct in een snel 2de been van gem 83 km/h tov 39 km/h op het eerste been... Op het 3de keerpunt in Maaseik zag het er eventjes niet zo best uit. Daar aangekomen op 700 m grond en na een steek van ca 25 km. De cumuli zagen er hier niet zo best uit en deden het ook niet zo goed waardoor ik een paar km voor het keerpunt toch maar eerst ben uitgeweken in een poging om terug hoogte te winnen. Na 12 minuten hierdoor verspeeld te hebben en 450 m gewonnen te hebben aan een kleine 1 m/s gem, was het keerpunt gerond en zag het er terug wat positiever uit want ik kon terug naar de mooie cumuli dieper in de Kempen waar er gemakkelijk pompen te vinden waren van gem 2 à 3 m/s. Maar hier ben ik wel beginnen rekenen of de opgegeven proef nog wel haalbaar was want het was al bijna 17u en ik moest nog helemaal naar Weelde en terug. Volgens mijn berekeningen kwam ik uit dat dit nog nét moest lukken binnen het voorspelde thermiekwindow als ik maar snel genoeg vloog, wat nog haalbaar leek. En anders was het de opdracht afbreken en terugdraaien om toch nog binnen te geraken. De 2de keer naar Weelde ging super snel, sneller dan verwacht dus dit ging goed komen, dacht ik... Eens voorbij Keiheuvel zag het er een stuk minder goed uit omdat de pompen niet meer zo sterk waren (minder dan 1 m/s op de vario) dus maar de frequentie van Leopoldsburg preventief ingesteld want voorbij Leopoldsburg zijn er maar bijzonder weinig buitenlandingsmogelijkheden... Gelukkig zag ik nog 3 opties om mogelijks weg te geraken maar hoopgevend zagen ze er allesbehalve uit. Dus de mentale klik was al omgezet dat ik mogelijks niet terug in Goetsenhoven ging geraken. Eerste optie gaf me maar 70 m extra hoogte aan gem 0,5 m/s. De tweede optie richting Leopoldsburg was helemaal niets dus ik voelde de bui al wat hangen en door vliegen naar Kiewit zat er nog niet in want was nog net niet lokaal en andere opties om lokaal te geraken waren niet hoopgevend en niet het riskeren waard want dan was ik niet meer lokaal van Leopoldsburg en waar ging ik dan gaan buitenlanden... Gelukkig deed de 3de optie het wel goed waardoor ik 200 m kon winnen en lokaal was van Kiewit dus ik kon weer een stukje verder vliegen en Leopoldsburg verlaten; weer een klein stapje korter bij Goetsenhoven hahah. De volgende optie zag er ook niet zo best uit en lag tevens ook nog eens kort bij de tma van Brussel en gezien de wind mij in de tma ging blazen, was dit een niet al te goeie optie maar toch weer een goeie 100 m gewonnen. Maar lokaal van Goetsenhoven was ik nog lang niet, ik had nog 400 m (bij een maccready van 2,5; dus hier zat ook nog een marge maar niet genoeg) nodig en de allerlaatste cumulus in de richting van Goetsenhoven lag onder de tma dus was geen optie. Voor de rest zag het er volledig dood uit richting EBTN. Dus de neus naar huis zetten was geen optie, ik zou en moest lokaal geraken in de kempen om terug te geraken. Zo gezegd zo gedaan en 90° uit koers gegaan, dieper de kempen in waar er nog mooie opties waren. De eerste optie deed zich vroeger voor dan gedacht want deze pomp lag voor de mooie cumulus maar was een mooie pomp die me al direct de nodige hoogte gaf om terug te geraken. Ikke super blij want na 40 min ploeteren en een goeie 10 km verder was ik eindelijk toch nog op final glide geraakt van EBTN :)) Was de leukste en spannendste final glide tot nu toe die ook nog eens lang duurde aan beste glijgetal snelheid en 35 km lang. Na 20 min vliegen en terug te zijn kon er nog wat fun van af :))

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief, para Meeuwen & Leopoldsburg uitgeluisterd, XPDR 7000 nabij Eindhoven tma, QNH 1019 volgens Brussels Info

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/252116
Igc-file: 2023-04-30-LXN-G97-02.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 30-04-2023
Weerkaart: Weerkaart van 30-04-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   30/04/2023
Piloot:         GLENN.HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-6925
Toestel type:   ASW 19    Klasse: CLUB
Logger type:    LX Navigation  s/n: g97
Logger file:    2023-04-30-LXN-G97-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:43:56
Duurvlucht     : 05:40:24
Vrije vlucht   :  335.4 km
Fasttrack      :   79.9 kmh
Opgegeven proef:  326.9 km
Driehoek       :  207.4 km
Hoogtewinst    : 1005.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°46.769'N   4°57.121'E
    tijd: 11:29:53 UTC
    alti: 14 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°48.040'N   5°01.030'E =  63° 5.1 km van vertrek
    tijd: 11:33:25 UTC
    alti: 552 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.890'N   4°57.441'E =  59° 0.4 km van vertrek
    tijd: 17:13:49 UTC
    alti: 31 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 05:43:56
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°46.835'N   4°56.871'E  @ 11:43:52 UTC,  1183 m
    punt 1:  50°57.088'N   5°35.707'E  @ 12:59:30 UTC,  1244 m
    punt 2:  51°23.765'N   4°56.748'E  @ 13:47:55 UTC,  1333 m
    punt 3:  51°05.666'N   5°47.594'E  @ 14:48:57 UTC,  1044 m
    punt 4:  51°23.907'N   4°57.390'E  @ 15:38:44 UTC,  1179 m
    punt 5:  51°02.065'N   5°16.236'E  @ 16:43:30 UTC,   949 m
    Finish:  50°46.246'N   4°56.544'E  @ 17:10:13 UTC,   367 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   49.4 km  67° @  39.2 km/h
    been 2:   67.1 km 318° @  83.2 km/h
    been 3:   68.0 km 119° @  66.9 km/h
    been 4:   67.5 km 300° @  81.4 km/h
    been 5:   46.1 km 151° @  42.7 km/h
    been 6:   37.3 km 218° @  83.8 km/h
Afgelegde afstand:                   335.4 km
Duur:                                05:26:21
Gemiddelde snelheid:                 61.7 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 0.3 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 1.2 km
Starthoogte:                         552.0 m
Finishhoogte:                        367.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          185 m
Totale score afstand:                335.4 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°14.459'N   5°16.466'E =  24° 56.1 km van vertrek
    tijd:    13:28:29 UTC
    alti:    1256 m
Finishpunt
    pos.:    51°21.788'N   4°59.815'E =   3° 65.0 km van vertrek
    tijd:    15:28:29 UTC
    alti:    711 m
Grootste afstand in 2 uur: 159.8 km
Beste snelheid in 2 uur:    79.9 km/h
Hoogteverlies:             545 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 326.9 km  GELDIG
    vertrek: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    start:   GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    punt 1:  ZUTENDAA   50°56.850'N   5°35.420'E    48.2 km  67°
    punt 2:  WEELDE     51°23.650'N   4°57.550'E    66.5 km 319°
    punt 3:  MAASEIK    51°05.680'N   5°47.500'E    67.0 km 120°
    punt 4:  WEELDE     51°23.650'N   4°57.550'E    67.0 km 300°
    punt 5:  LUMMEN     50°59.950'N   5°13.430'E    47.7 km 157°
    finish:  GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E    30.5 km 218°
    landing: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   GOETSVEN   @ 11:44:21 UTC,  1120 m
    punt 1:  ZUTENDAA   @ 12:59:41 UTC,  1231 m :   48.2 km   38.4 km/h
    punt 2:  WEELDE     @ 13:48:01 UTC,  1335 m :   66.5 km   82.5 km/h
    punt 3:  MAASEIK    @ 14:48:57 UTC,  1044 m :   67.0 km   66.0 km/h
    punt 4:  WEELDE     @ 15:37:07 UTC,  1036 m :   67.0 km   83.5 km/h
    punt 5:  LUMMEN     @ 16:52:17 UTC,  1215 m :   47.7 km   38.1 km/h
    finish:  GOETSVEN   @ 17:09:32 UTC,   331 m :   30.5 km  106.2 km/h
Proef GELUKT
Afgelegde afstand:        326.9 km
Duur van de proef:        05:25:11
Gemiddelde snelheid:      60.3 km/h
Start hoogte:             552 m
Hoogte passeren start:    1120 m
Hoogte passeren finish:   331 m
Hoogteverlies over proef: 221 m
Totale score afstand:     326.9 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   70.9 km
Been 1:   67.7 km
Been 2:   68.8 km
Totaal:  207.4 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:33:25 UTC
    einde: 17:13:49 UTC
    duur:  05:40:24

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     552 m @ 11:33:25 UTC
    hoog punt:    1557 m @ 12:49:33 UTC
    hoogtewinst:  1005 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:49:17  bearing 114.6°
    Tweede punt: 13:47:54  bearing 30.1°
    Totale hoek: -84.5°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 2870

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs