CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

13-05-2023 -- Glenn HOSTENS -- 815,2 punten

Database gegevens:

Datum: 13-05-2023 Type proef: VV
Toestel: ASW 19 Immatriculatie: D-6925
Handicapfactor: 100 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 203.8 km Score: 815,2 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Een goeie dag werd voorspeld maar er zouden enkele buien komen opzetten vanuit het zuidoosten. Dus een bescheiden taakje uitgezet en plan was om eens naar de efteling te gaan. Om 13u de lucht in en al snel bleek dat het er veel beter uitzag dan het was en bijna terug moeten landen zelfs. Traag maar gestaag ging het uiteindelijk toch omhoog naar 1200 m dus maar zo snel mogelijk over die startlijn. Ter hoogte van Zoutleeuw toch al maar terug gedraaid want de wolkjes deden het niet en wou niet al na 20 km in het veld eindigen. Paar km verder terug een pomp gevonden en ging het terug traag maar gestaag omhoog en terug opnieuw geprobeerd richting Sint-Truiden. Daar een hele dikke pomp gevonden en direct naar 1400 m, toen dacht ik "eindelijk, het is op gang gekomen dus kunnen we deftig op pad gaan". Op weg naar Kiewit onder verschillende wolkjes gehangen maar geen enkele deed het echt. Na anderhalf uur pas in Kiewit geraakt (35 km) op 600 m. En opnieuw begon de miserie en werd er overgeschakeld op overlevingsmodus. Een dikke 20 min later uiteindelijk toch nog de 1400 m aangetikt en kon ik weer verder. Dit was overduidelijk niet de goeie dag die voorspeld werd... Maar bon het zag er beter uit richting het keerpunt Wuustwezel. Ter hoogte van Beringen was er een hele mooie dikke zwarte cumulus. Eenmaal er onder werd ik omhoog gekatapulteerd in no time naar 2100 m!!! Ineens ook mijn personal hoogte record :)) En plots zag het er vanaf nu een stuk beter uit haha. Op 16 km van het keerpunt Wuustwezel was de eerste bui al daar, deze was al goed ontwikkelt en de wolk had zich al goed horizontaal uitgespreid. Helaas geen stijgen langs de bui gevonden. Dan maar langs de bui door opzoek naar stijgen maar aan de verkeerde kant met alleen maar dalen want de goede kant zat onder de tma van Brussel. 500 m kwijtgespeeld hierdoor en mijn kar maar gekeerd naar Weelde want daar zag het er iets beter uit en moest ik het niet redden kon ik er buitenlanden en een nieuwe start maken. Ging daar ook heeeel moeizaam omhoog en 2x op 400 m gehangen daar. Na driekwartier krabbelen uiteindelijk toch nog weg geraakt met een basis van 2000 m. Vliegensvlug de neus richting Goetsenhoven gezet want het was al 16u30 en de eerste bui hing al helemaal in het noorden van het land terwijl de buien van het zuidoosten gingen komen opzetten. Eenmaal terug ter hoogte van Beringen was er 1 groot gordijn met allemaal buien achter Kiewit. Gelukkig op tijd terug om voor de buien door te draaien naar Goetsenhoven. Heel de weg naar huis vanaf Kiewit waren er aan mijn linkerkant (het zuidoosten) talrijke buien dus maar even gas gegeven zodat ik niet ingesloten werd. Een paar spetters gehad maar gelukkig droog terug geraakt zonder in het veld te eindigen :) Was toch spannend. Maar uiteindelijk zag het er eenmaal onder de wolken minder erg uit qua buien dan het er in de verte uitzag. Achteraf op de radar gekeken en bleek dat de wolken al zo goed als volledig uit geregend waren. Maar het wolkendek was wel volledig toe dus veel stijgen zat er niet meer. Dus gelukkig mooi op tijd terug geraakt :)

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief en xpdr 7000 in NL

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/257156
Igc-file: 2023-05-13-LXN-G97-02.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 13-05-2023
Weerkaart: Weerkaart van 13-05-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   13/05/2023
Piloot:         GLENN.HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-6925
Toestel type:   ASW 19    Klasse: CLUB
Logger type:    LX Navigation  s/n: g97
Logger file:    2023-05-13-LXN-G97-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 04:28:35
Duurvlucht     : 04:24:09
Vrije vlucht   :  203.8 km
Fasttrack      :   62.4 kmh
Driehoek       :  162.0 km
Hoogtewinst    : 1850.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°46.747'N   4°57.502'E
    tijd: 11:09:30 UTC
    alti: 21 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°48.998'N   4°59.118'E =  24° 4.6 km van vertrek
    tijd: 11:13:56 UTC
    alti: 706 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.886'N   4°57.431'E = 342° 0.3 km van vertrek
    tijd: 15:38:05 UTC
    alti: 28 m
Afstand take-off tot landing: 0.3
Totale vluchtduur: 04:28:35
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°46.366'N   4°53.325'E  @ 11:41:28 UTC,   788 m
    punt 1:  50°48.975'N   5°14.585'E  @ 12:30:12 UTC,  1317 m
    punt 2:  50°58.040'N   5°23.893'E  @ 12:43:57 UTC,   658 m
    punt 3:  51°21.959'N   4°47.514'E  @ 13:43:21 UTC,  1051 m
    punt 4:  51°13.121'N   5°10.263'E  @ 14:51:49 UTC,  1474 m
    punt 5:  51°03.769'N   5°20.296'E  @ 15:10:41 UTC,  2015 m
    Finish:  50°42.797'N   5°01.074'E  @ 15:28:41 UTC,   938 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   25.4 km  79° @  31.3 km/h
    been 2:   20.0 km  33° @  87.5 km/h
    been 3:   61.4 km 317° @  62.0 km/h
    been 4:   31.1 km 122° @  27.3 km/h
    been 5:   20.9 km 146° @  66.5 km/h
    been 6:   44.9 km 210° @ 149.8 km/h
Afgelegde afstand:                   203.8 km
Duur:                                03:47:13
Gemiddelde snelheid:                 53.8 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 5.0 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 8.4 km
Starthoogte:                         283.0 m
Finishhoogte:                        938.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -655 m
Totale score afstand:                203.8 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°12.115'N   5°03.907'E =   9° 47.6 km van vertrek
    tijd:    13:29:21 UTC
    alti:    1961 m
Finishpunt
    pos.:    50°43.328'N   5°00.379'E = 152° 7.2 km van vertrek
    tijd:    15:29:21 UTC
    alti:    869 m
Grootste afstand in 2 uur: 124.8 km
Beste snelheid in 2 uur:    62.4 km/h
Hoogteverlies:             1092 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 254.0 km  GELDIG
    vertrek: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    start:   GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    punt 1:  HASSEWIT   50°58.200'N   5°22.500'E    36.0 km  54°
    punt 2:  WUUSTWEZ   51°23.320'N   4°35.900'E    71.5 km 311°
    punt 3:  EFTELING   51°38.960'N   5°02.710'E    42.5 km  47°
    punt 4:  LUMMEN     50°59.950'N   5°13.430'E    73.4 km 170°
    finish:  GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E    30.5 km 218°
    landing: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   GOETSVEN   @ 11:55:12 UTC,  1166 m
    punt 1:  HASSEWIT   @ 12:44:09 UTC,   668 m :   36.0 km   44.2 km/h
    punt 2:  WUUSTWEZ   niet gerond
    afbreekpunt: 51°21.910'N   4°47.480'E  @ 13:43:17 UTC, 1058 m : 57.9 km 58.7 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        93.9 km
Duur van de proef:        01:48:05
Gemiddelde snelheid:      52.1 km/h
Start hoogte:             283 m
Hoogte passeren start:    1166 m
Hoogte aan break-punt:    1058 m
Hoogteverlies over proef: -775 m
Totale score afstand:     93.9 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   68.6 km
Been 1:   48.0 km
Been 2:   45.4 km
Totaal:  162.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:13:56 UTC
    einde: 15:38:05 UTC
    duur:  04:24:09

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     283 m @ 11:25:24 UTC
    hoog punt:    2133 m @ 13:18:01 UTC
    hoogtewinst:  1850 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 13:43:17  bearing 22.4°
    Tweede punt: 15:28:41  bearing 119.0°
    Totale hoek: 96.5°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3008

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs