CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

18-05-2023 -- Glenn HOSTENS -- 1209,6 punten

Database gegevens:

Datum: 18-05-2023 Type proef: VV
Toestel: ASW 19 Immatriculatie: D-6925
Handicapfactor: 100 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 302.4 km Score: 1209,6 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Wat een flopdag. Er werd een goeie dag voorspeld met cumuli en na amper 40 km was het volledig blauw met cirrus bewolking. In het begin van het tweede been en het einde van het eerste been waren er telkens in de verte een tweetal cumuli te zien, links en rechts helemaal niets. Maar telkens losten ze ook op nog voor ik er aankwam. Proef toch voortgezet want ik merkte dat er in het blauw ook nog af en toe stevige pompen zaten. Keerpunt in Frankrijk gerond zonder problemen maar de scatterd to broken cirrus begon serieus dik te worden waardoor het op sommige plaatsen over grote gebieden geen zon meer scheen. Dat zag er minder goed uit gezien de stevige wind op de terugweg. Tot aan Cerfontaine geen problemen gehad maar ter hoogte van Florennes begon het heuse slagveld tot aan de Maas in de corridor. Geen enkele pomp gevonden rond Florennes en met maar 700 m grond maar ne meer en de zeer weinige opties op de grond vóór mij (mogelijke thermiekbronnen en buitenlandingsterreinen) maar besloten om mij 180° om te keren en met de wind mee te zoeken naar een pomp (zo erg was het dus). Gelukkig de broodnodige pomp gevonden en het was toch ook wel niet een goeie zeker die mij ook nog eens 1200 m grond gaf :) Nu kon ik terug tegen de wind in vliegen op weg naar huis. Pas na een steek van 15 km de volgende pomp gevonden op 400 m grond... Buitenlandingsveld nr 1 werd gekozen maar gelukkig toch nog weg geraakt met 1100 m grond... Bij deze steek van 15 km geen stijgen gevonden dus gelukkig had ik me daarstraks 180° omgekeerd om met de wind mee een pomp te zoeken anders stond ik al in het veld... Na de pomp van 1100 m grond zag het er weer niet goed uit bij het steken. Een groot bos voor mij waar ik niet over geraakte met maar 700 m AGL en zeer weinig buitenlandingsmogelijkheden dus een bruin buitenlangdingsveld (nr 2) dat ik in de verte zag liggen werd in optie genomen. Gelukkig toch nog een pomp gevonden en na een gesukkel van 12 min en tig keer verleggen 500 m kunnen stijgen. Dan terug aangekomen op 700 m boven de steengroeve van Yvoir. Na 10 minuten prutsen toch nog 300 m kunnen winnen. Nu kon ik doorvliegen naar het ULM-vliegveld van Maillen. Wetende dat ik hier vorig jaar ook ben moeten buitenlanden en het slagveld tot nu toe zag het er niet zo best uit om terug op Goetsenhoven te geraken. Maar buitenlandingsveld nr 3 was dus gekozen. Toegekomen rond het vliegveld op 500 m en toch weer een pomp kunnen vinden tot 1100 m grond. Ik kon weer verder. Volgende pomp op 600 m grond gepakt en jammer genoeg maar 200 m kunnen stijgen en moest nog 40 km tot Goetsenhoven tegen de wind in. Met maar 800 m terug opzoek gaan tegen de wind in, zag het er niet zo best uit. Aan de Maas in de corridor zag ik een mogelijke goede thermiekbron maar gezien de lage hoogte van 500 m was buitenlandingsveld nr 4 al gekozen moest ik niets vinden :( Gelukkig had ik weer chance door de pomp te vinden, maar wel maar tot 900 m AGL maar ik kon weer verder en terug een stapje korter bij Goetsenhoven :) Volgende pomp terug laag moeten zoeken op 600 m maar gaf me 600 m extra. Vanaf hier werd het opmerkelijk beter en ben ik niet meer onder de 900 m gezakt :)) Super blij dat ik terug geraakt was want had dat nooit meer gedacht na 4 buitenlandingsterreinen te hadden moeten kiezen. Heeft me wel 2 uur en 20 minuten gekost om vanaf Florennes tot Goetsenhoven te geraken oftewel 75 km aan een gemiddelde snelheid van maar 32 km/h.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/263968
Igc-file: 2023-05-18-LXN-G97-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 18-05-2023
Weerkaart: Weerkaart van 18-05-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   18/05/2023
Piloot:         GLENN.HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-6925
Toestel type:   ASW 19    Klasse: CLUB
Logger type:    LX Navigation  s/n: g97
Logger file:    2023-05-18-LXN-G97-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:36:43
Duurvlucht     : 06:32:49
Vrije vlucht   :  302.4 km
Fasttrack      :   73.7 kmh
Opgegeven proef:  252.5 km
Driehoek       :  186.7 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°46.770'N   4°57.118'E
    tijd: 10:16:24 UTC
    alti: -31 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°47.539'N   4°59.058'E =  58° 2.7 km van vertrek
    tijd: 10:20:18 UTC
    alti: 553 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.794'N   4°57.197'E =  64° 0.1 km van vertrek
    tijd: 16:53:07 UTC
    alti: -20 m
Afstand take-off tot landing: 0.1
Totale vluchtduur: 06:36:43
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°47.960'N   4°58.185'E  @ 10:21:30 UTC,   519 m
    punt 1:  50°14.980'N   4°58.749'E  @ 11:16:23 UTC,  1434 m
    punt 2:  49°54.434'N   4°05.073'E  @ 12:09:55 UTC,  1375 m
    punt 3:  50°24.852'N   5°03.204'E  @ 14:47:19 UTC,   844 m
    punt 4:  50°39.171'N   4°56.135'E  @ 15:35:19 UTC,  1214 m
    punt 5:  50°49.052'N   5°10.587'E  @ 16:17:35 UTC,   960 m
    Finish:  50°43.163'N   4°51.766'E  @ 16:38:07 UTC,   878 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   61.1 km 179° @  66.8 km/h
    been 2:   74.5 km 240° @  83.5 km/h
    been 3:   89.3 km  50° @  34.0 km/h
    been 4:   27.8 km 343° @  34.8 km/h
    been 5:   25.0 km  43° @  35.5 km/h
    been 6:   24.7 km 244° @  72.1 km/h
Afgelegde afstand:                   302.4 km
Duur:                                06:16:37
Gemiddelde snelheid:                 48.2 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.5 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 9.2 km
Starthoogte:                         488.0 m
Finishhoogte:                        878.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -390 m
Totale score afstand:                302.4 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    50°47.661'N   4°57.757'E =  24° 1.8 km van vertrek
    tijd:    10:25:06 UTC
    alti:    1054 m
Finishpunt
    pos.:    50°00.043'N   4°10.744'E = 213° 102.6 km van vertrek
    tijd:    12:25:07 UTC
    alti:    1078 m
Grootste afstand in 2 uur: 147.5 km
Beste snelheid in 2 uur:    73.7 km/h
Hoogteverlies:             -24 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 346.0 km  GELDIG
    vertrek: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    start:   GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    punt 1:  COURRIE    50°22.700'N   4°59.380'E    45.0 km 177°
    punt 2:  HIRSON     49°54.310'N   4°05.800'E    82.7 km 231°
    punt 3:  OPGLAEEK   51°02.700'N   5°35.280'E   165.2 km  39°
    finish:  GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E    53.1 km 237°
    landing: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   GOETSVEN   @ 10:25:42 UTC,  1013 m
    punt 1:  COURRIE    @ 10:59:10 UTC,  1050 m :   44.5 km   79.8 km/h
    punt 2:  HIRSON     @ 12:09:27 UTC,  1362 m :   81.7 km   69.8 km/h
    punt 3:  OPGLAEEK   niet gerond
    afbreekpunt: 50°49.052'N   5°10.587'E  @ 16:17:35 UTC, 960 m : 126.2 km 30.5 km/h
Proef NIET GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        252.5 km
Duur van de proef:        05:51:53
Gemiddelde snelheid:      43.1 km/h
Start hoogte:             485 m
Hoogte passeren start:    1013 m
Hoogte aan break-punt:    960 m
Hoogteverlies over proef: -475 m
Totale score afstand:     252.5 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   52.3 km
Been 1:   82.1 km
Been 2:   52.3 km
Totaal:  186.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:20:18 UTC
    einde: 16:53:07 UTC
    duur:  06:32:49

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     485 m @ 10:21:10 UTC
    hoog punt:    1466 m @ 12:06:39 UTC
    hoogtewinst:   981 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:09:59  bearing 194.6°
    Tweede punt: 16:17:35  bearing 100.6°
    Totale hoek: -94.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 3640

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs