CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

03-06-2023 -- Bart LEYSEN -- 1450,8 punten

Database gegevens:

Datum: 03-06-2023 Type proef: WW
Toestel: Ventus 2a Immatriculatie: D-4115
Handicapfactor: 115 Klasse: Open/Ren
Piloot: Bart LEYSEN Club: KAC
Afstand: 370.76 km Score: 1450,8 pt
Vertrekpunt: EBZH Wedstrijd: JA
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
OBGN d7: de meteo geeft de beste dag van de competitie. 140L water in de Ventus en racen was het plan. Goeie start met Daan in de V2 en Simon in de Duo XL. Eerste stuk zou nog in het blauw verlopen maar met 1700m plafond mocht dat geen probleem zijn. toch merkte ik dat ik elke steek was lager uitkwam al mijn collega's en aan keerpunt Venlo had ik 200m aan mijn broek. te lang willen meeschuiven en zo veel te laag gekomen. 400m grond en de CU's waren nog te ver, daarom voorzichtig richting de centrale bij Eschweiller die gelukkig werkte. Op dat moment een hele achterstand opgelopen en op het lage punt de kraan opengezet. Even de "reset" knop ingeduwd en terug mijn eigen weg zoeken. Vanaf daar supercondities richting Malmedy en terug. aan de laatste CU zoveel mogelijk hoogte gepakt om terug de blauwe lucht in te duiken. Een lange steek op een gunstige route zorgde ervoor dat ik de koplopers terug in zicht kreeg, die leken het moeilijk te hebben. Enkele 100 meters lager kunnen aansluiten maar telkens een zwakke bel. toch maar eerst het keerpunt ronden want Michiel rapporteerde een mooie 2m bel net na dat keerpunt en dus windaf. Daar aangekomen weeral niets te vinden. Tja, dan toch maar verder, als enige en laagste voorop. ik zag het peleton een bel pakken achter mij dus vreesde het ergste tot dé bel van de competitie (voor mij dan toch). op het minst verwachte moment slaat de vario maximum uit. Met de maximale rollrate van de Ventus erin en ik dacht echt dat de vario stuk ws want die bleef gewoon maximum staan. ik dacht nog 3 bellen nodig te hebben om thuis te geraken maar deze megabel steeg plots door naar bijna 1800m dus los op final glide. Nu was heel duidelijk dat niet enkel de positie van de thermiek maar ook de timing wanneer je in de bel aankwam van groot belang was, het peleton dat nu achtervolgde kon slechts een zwakkere bel vinden en zou dus enkele minuten later finishen.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

luchtruim vlg OBGN

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-06-03-LXV-A47-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 03-06-2023
Weerkaart: Weerkaart van 03-06-2023



IGC File gegevens:

304 Nul of te veel keerpunten volgens regels

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   03/06/2023
Piloot:         BART LEYSEN
Zweefvliegtuig: D-4115
Toestel type:   VENTUS 2A    Klasse: 15-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: a47
Logger file:    2023-06-03-LXV-A47-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 04:53:23
Duurvlucht     : 04:48:56
Vrije vlucht   :  371.1 km
Fasttrack      :  113.2 kmh
Driehoek       :  255.9 km
Hoogtewinst    : 1543.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBZH  Hasselt        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°58.230'N   5°22.101'E
    tijd: 10:24:33 UTC
    alti: -30 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°59.190'N   5°25.263'E =  64° 4.1 km van vertrek
    tijd: 10:29:00 UTC
    alti: 600 m
Landingspunt 
    pos.: 50°58.248'N   5°22.754'E =  87° 0.8 km van vertrek
    tijd: 15:17:56 UTC
    alti: -20 m
Afstand take-off tot landing: 0.8
Totale vluchtduur: 04:53:23
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°57.058'N   5°22.391'E  @ 10:40:34 UTC,  1234 m
    punt 1:  51°23.597'N   6°09.284'E  @ 12:20:34 UTC,   604 m
    punt 2:  50°50.905'N   6°18.436'E  @ 13:02:46 UTC,   677 m
    punt 3:  50°25.400'N   6°00.629'E  @ 13:36:42 UTC,  1903 m
    punt 4:  50°47.182'N   6°14.512'E  @ 13:59:33 UTC,  1619 m
    punt 5:  51°23.660'N   6°09.158'E  @ 14:42:02 UTC,  1009 m
    Finish:  50°58.295'N   5°21.471'E  @ 15:15:43 UTC,   158 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   73.5 km  48° @  44.1 km/h
    been 2:   61.6 km 170° @  87.5 km/h
    been 3:   51.7 km 204° @  91.5 km/h
    been 4:   43.6 km  22° @ 114.4 km/h
    been 5:   67.9 km 355° @  95.9 km/h
    been 6:   72.8 km 230° @ 129.7 km/h
Afgelegde afstand:                   371.1 km
Duur:                                04:35:09
Gemiddelde snelheid:                 80.9 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 0.7 km
Starthoogte:                         484.0 m
Finishhoogte:                        158.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          326 m
Totale score afstand:                371.1 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    50°48.969'N   6°16.661'E = 105° 66.2 km van vertrek
    tijd:    13:12:39 UTC
    alti:    1663 m
Finishpunt
    pos.:    50°58.558'N   5°27.439'E =  84° 6.3 km van vertrek
    tijd:    15:12:39 UTC
    alti:    409 m
Grootste afstand in 2 uur: 226.4 km
Beste snelheid in 2 uur:   113.2 km/h
Hoogteverlies:             1254 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 370.8 km  NIET GELDIG
Nul of te veel keerpunten volgens regels
    vertrek:                           0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   FORD GENK                50°55.410'N   5°30.380'E
    punt 1:  VENLO BRUG               51°23.830'N   6°09.340'E    69.6 km  40°
    punt 2:  STOLBERG-DIEPENLINCHEN   50°46.233'N   6°16.917'E    70.3 km 173°
    punt 3:  MALMEDY                  50°25.250'N   6°00.580'E    43.4 km 206°
    punt 4:  AKEN TV-MAST             50°46.700'N   6°14.600'E    43.1 km  22°
    punt 5:  VENLO BRUG               51°23.830'N   6°09.340'E    69.1 km 355°
    punt 6:  AFRIT GENK OOST          50°58.641'N   5°32.851'E    63.2 km 222°
    finish:  HASSELT KIEWIT           50°58.200'N   5°22.500'E    12.1 km 266°
    landing:                           0°00.000'N   0°00.000'E

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   74.1 km
Been 1:  108.4 km
Been 2:   73.3 km
Totaal:  255.9 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:29:00 UTC
    einde: 15:17:56 UTC
    duur:  04:48:56

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     394 m @ 12:49:37 UTC
    hoog punt:    1937 m @ 13:35:31 UTC
    hoogtewinst:  1543 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 12:19:14  bearing 64.1°
    Tweede punt: 13:36:42  bearing 115.7°
    Totale hoek: 51.6°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 8921

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs