Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef
Database gegevens:
Datum: |
11-06-2023 |
Type proef: |
VV |
Toestel: |
ASG 29 E 18m |
Immatriculatie: |
DKHUY |
Handicapfactor: |
121 |
Klasse: |
Motor |
Piloot: |
Dries VAN GESTEL |
Club: |
KAC |
Afstand: |
503.5 km |
Score: |
1664,5 pt |
Vertrekpunt: |
EDFY (buitenland) |
Wedstrijd: |
NEE |
Motorzwever: |
JA |
Copiloot: |
|
Status Proef: |
Gevalideerd |
IGC validatie |
ok |
Opmerkingen:  | EW Serienummer: | |
First of all, if someone of Elz gliding club is reading this: a very very big thanks you for the great welcome, helping hand, offering a hangerspot, letting me start as first one,... Although i do not your names, i felt honestly welcome. See you next time in Elz or way not fly to Weelde ;). En natuurlijk de schoonouder dikke merci voor het ontvangst.
Een zweefvliegtrip is pas een trip als het niet enkel 1 vlucht is, dan is het immers gewoon een buitenlanding. Vandaag ging het dus mijn eerste zweefvliegtrip worden. En ik moet eerlijk zijn, ik had op een manier toch een streske. Op papier is het allemaal simple maar als je eenmaal daar staat en het moet gebeuren begonnen ik mezelf zijnde alles toch te overdenken. En ja, ik had ook geen backup plan voorzien dat speelde ook mee. Gisteren bij het landen vertelde ze dat de sleeppiloot slecht kon tot uiterlijk 12u, en liet nu net de voorspelling zijn dat het puut blauw ging worden met de de temperaturen van tegen de 30º pas laat ging beginnen. Nachts begon ik dus al te overlopen hoe ver geraak ik eigenlijk echt met 10l avgas? Was als het toch enkel lier gaat zijn en een kabel van 800m kom je maar 250-300m, dan zou ik enkel voor de start ook al wel dik litertje nodig hebben. Of los van het vertrek stel dat ik plots een technishce mankement vind (platte band of zo) wat doe je dan zonder backup plan? Gevolg het was heel lang geleden maar het eten smorgens ging toch maar moeizaam. Beetje geleden van een examen in mijn eerste jaar universiteit, beetje zelfde gevoel. Rationeel weet ik ergens ook wel dat het normaal toch ging lukken. Ze gaven goed weer. Maar dan speelde weer de woorde door mijn gedacht die meerdere locals me gisteren zegt, niet over koblenz vliegen dat is een gat. En thermisch is dit niet zo'n goed gebied. Blij was ik dus wel toen ik om 10u45 de eerste klein Cu boven het veld zag komen. Zouden de voorspelling van puur blauw dan toch niet kloppen? Voor alle vliegers de berg op waren, ja de piste gaat wat berg op en is ook nog eens kort (500m verhard) en small tussen de boven, was het al een stuk na 12u. Uiteindelijk was mijn sleper er rond 12u45 denk ik. En verrasing wie kwam daar plots aan Ulrike met 4 mensen van haar groep. Die hadden conferentie in Frankfurt de laatste dagen en waren op de terugweg en passeerde letter op enkele kilometers. De sleper was een dimona 110pk met als sleeppiloot een jonge gast. TMG sleeplicentie dat spreekt me wel aan. Gezien al die factoren toch maar geen water mee (al had ik natuurlijk ook niet mijn vulspullen bij). Achteraf gezien had het misschien wel gegaan en onderweg al helemaal spijt dat ik het niet bij had. Direcht de bel in en naar 2000m. Zoals ze me verteld hadden afvliegen over het noorden om Koblenz vlakte te vermijden. En hier en daar een blauw gat oversteken zoals bij Damler binz. Daaar beslist om toch maar de ardenne route te doen. Had graag nog een St Hubert gezien. Een daar had ik toch nog eens graag Bertrix gezien. En daarna dacht ik laten we er een 4 landen trip van maken: Duitsland, Belgie, Frankrijk en Nederland. Eens over de frans grens om 15u30 gekeert. Alles ging goed tot aan het stuk golf 1. Ja dat is daar toch minder en zeker als de Cu heel stuk hoger hangen. Maar in de verte hingen de Cu nog voorbij hasselt en als een konijn achter een wortel aan het stok de corridor door. Maar eens over de G1-G2 grens kwam die goede bel maar niet. Dobber dobber tot ik bij baarle op 600m zat. Zal toch niet waar zijn, nu al landen? Toch nog mijn puntje in nederland gehad, maar daarna vond ik nog steeds niet de goede bel. Ten slotte toch nog steek gewaagt naar Keiheuvel waar ik net lokaal van was maar kreeg het niet gevonden. Turbo op, daar dient hij voor, en voldaan naar huis. Ik wilde avontuur en zo voelde het ook. Zeker voor herhaling vatbaar al zal ik volgende keer denk ik toch iets of wat van backup proberen te regelen. Op naar de volgende trip. |
Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:
Uitluisteren damler binz. UItluisteren brogel, Transponder 7000 in NL
IGC File gegevens:
Scoring versie: 20.02
LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum: 11/06/2023
Piloot: DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type: ASG 29E 18M Klasse: 18-METER
Logger type: LX Navigation d.o.o. s/n: aw0
Logger file: 2023-06-11-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold: 300
SAMENVATTING
Vluchttijd : 06:07:01
Duurvlucht : 05:51:05
Vrije vlucht : 503.5 km
Fasttrack : 104.9 kmh
Opgegeven proef: 297.3 km
Hoogtewinst : 1270.0 m
VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
EDFY Elz BeNeLux: NEE
Vertrekpunt
pos.: 50°25.527'N 8°00.228'E
tijd: 10:38:13 UTC
alti: 173 m
Ontkoppelpunt
pos.: 50°25.742'N 8°02.757'E = 82° 3.0 km van vertrek
tijd: 10:42:20 UTC
alti: 859 m
Landingspunt
pos.: 51°23.548'N 4°56.989'E = 298° 239.6 km van vertrek
tijd: 16:45:14 UTC
alti: 19 m
Afstand take-off tot landing: 239.6
Totale vluchtduur: 06:07:01
Motorgebruik
aantal keren: 1
totale motortijd: 6.3 min
VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
Start : 50°25.744'N 8°02.935'E @ 10:42:30 UTC, 861 m
punt 1: 50°30.738'N 7°47.881'E @ 11:05:01 UTC, 1993 m
punt 2: 50°22.589'N 5°51.973'E @ 12:29:39 UTC, 1867 m
punt 3: 49°44.948'N 5°03.309'E @ 13:29:20 UTC, 1933 m
punt 4: 51°11.636'N 5°15.735'E @ 15:10:37 UTC, 852 m
punt 5: 51°30.143'N 4°44.394'E @ 15:53:29 UTC, 1051 m
Finish: 51°13.357'N 5°10.150'E @ 16:31:09 UTC, 431 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
been 1: 20.1 km 298° @ 53.5 km/h
been 2: 138.0 km 264° @ 97.9 km/h
been 3: 90.8 km 220° @ 91.3 km/h
been 4: 161.4 km 5° @ 95.6 km/h
been 5: 50.0 km 314° @ 70.0 km/h
been 6: 43.2 km 136° @ 68.7 km/h
Afgelegde afstand: 503.5 km
Duur: 05:48:39
Gemiddelde snelheid: 86.6 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 3.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 218.5 km
Starthoogte: 857.0 m
Finishhoogte: 431.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht: 426 m
Totale score afstand: 503.5 km
BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur
Startpunt
pos.: 50°21.581'N 6°26.979'E = 267° 110.8 km van vertrek
tijd: 12:07:50 UTC
alti: 2032 m
Finishpunt
pos.: 50°26.699'N 5°03.802'E = 272° 208.9 km van vertrek
tijd: 14:07:50 UTC
alti: 1050 m
Grootste afstand in 2 uur: 209.7 km
Beste snelheid in 2 uur: 104.9 km/h
Hoogteverlies: 982 m
OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 486.5 km GELDIG
vertrek: 0°00.000'N 0°00.000'E
start: ELZ 50°25.650'N 8°00.650'E
punt 1: ST. HUBERT-MIL 50°02.050'N 5°26.450'E 188.5 km 258°
punt 2: HANNUT 50°40.330'N 5°04.740'E 75.5 km 340°
punt 3: HASSELT BRUG 50°56.650'N 5°20.350'E 35.4 km 31°
punt 4: WEELDE AERO 51°24.050'N 4°58.130'E 57.0 km 333°
punt 5: FORD GENK 50°55.410'N 5°30.380'E 65.1 km 145°
finish: WEELDE AERO 51°24.050'N 4°58.130'E 65.1 km 325°
landing: 0°00.000'N 0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
start: ELZ @ 10:53:49 UTC, 1569 m
punt 1: ST. HUBERT-MIL @ 13:20:23 UTC, 1648 m : 188.5 km 77.2 km/h
punt 2: HANNUT @ 14:28:50 UTC, 1039 m : 75.5 km 66.2 km/h
punt 3: HASSELT BRUG niet gerond
afbreekpunt: 50°56.842'N 5°18.633'E @ 14:55:05 UTC, 1074 m : 33.3 km 76.2 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand: 297.3 km
Duur van de proef: 04:01:16
Gemiddelde snelheid: 73.9 km/h
Start hoogte: 856 m
Hoogte passeren start: 1569 m
Hoogte aan break-punt: 1074 m
Hoogteverlies over proef: -218 m
Totale score afstand: 297.3 km
DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
begin: 10:42:20 UTC
einde: 16:33:25 UTC
duur: 05:51:05
HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
laag punt: 856 m @ 10:42:37 UTC
hoog punt: 2126 m @ 11:18:35 UTC
hoogtewinst: 1270 m
MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 7564
Deze proef wissen uit de database Deze proef wijzigen Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...
|