CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

09-04-2023 -- Glenn HOSTENS & JENS GROESENEEKE -- 1351,8 punten

Database gegevens:

Datum: 09-04-2023 Type proef: OP
Toestel: Duo Discus Immatriculatie: D-2410
Handicapfactor: 112 Klasse: Open/Ren
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 302.8 km Score: 1351,8 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot: JENS GROESENEEKE
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Samen met André op pad in de Ventus 2 wat eigenlijk nog heel goed ging en leuk was! Niet gedacht dat het uiteindelijk toch nog zo goed zou zijn en dat er zelfs meer km's gevlogen konden worden dan de opgegeven proef. De zichtbaarheid was absoluut niet goed met dus een zeer vage overgang van de basis van de cumuli. Eerste been ging heel goed tot 15 km voor Venlo dat in een blauw gat lag, dus een beetje moeten rond vliegen maar ging heel goed. De bel vlak voor Venlo heeft een local van Venlo ons gefopt. Er was er daar eentje aan het draaien, we komen toe tijdens het steken en zien de vario al naar een kleine 3 m/s gaan dus we dachten amai dat gaat een dikke bel worden waar hij draait... Tot we samen draaien en heel duidelijk wordt dat ie naast de bel zat hahah. Op de terugweg richting België zagen we vlak over de grens een gigantisch grijs gordijn hangen. We konden niet zo goed zien wat dat was maar de zichtbaarheid eronder was vanuit de verte gezien volledig niets (was geen regen). Eenmaal korterbij en eronder werd duidelijk dat dit een gigantische plaat overontwikkeling was waar geen enkel zonnestraaltje op geen enkele plaats doorheen kwam. Na een paar km hieronder te vliegen dachten we echt van oei oei deze plaat doet helemaal niets meer en dragen deed ie ook niet. XCSoar gaf aan dat we Zwartberg konden bereiken dus dat was al een geruststelling... Vlak voor het keerpunt Opglabbeek dan eindelijk de verlossing en eindelijk toch iets gevonden dat ons terug op hoogte bracht. Richting het volgende keerpunt konden we grens van deze gigantische plaat in de verte zien dus koers voortgezet richting Weelde. Plan was om tussen Kleine Brogel en Leopoldsburg te vliegen maar daar zag het er helemaal niet goed uit onder de plaat dus dan maar een beetje rond gevlogen onder Leopoldsburg door want daar zag het er wat beter uit. Vlak voor Keiheuvel eindelijk onder deze plaat uit en plots werd het terug super goed met standaard bellen van +3 m/s en meer. De plaat strekte zich dus uit van aan de grens tot Kiewit en Keiheuvel. Een paar km voor Weelde werden we zelfs getrakteerd op een heel lekkere straat tot vlak voor Breda dus maar een beetje verder gevlogen dan het keerpunt :)

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief, para Meeuwen & Leopoldsburg uitgeluisterd, XPDR 7000 in NL en Kleine Brogel uitgeluisterd

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/243624
Igc-file: 2023-04-09-LXV-A23-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 09-04-2023
Weerkaart: Weerkaart van 09-04-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   09/04/2023
Piloot:         GLENN HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-2410
Toestel type:   DUO DISCUS    Klasse: DOUBLESEATER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: a23
Logger file:    2023-04-09-LXV-A23-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:15:12
Duurvlucht     : 05:10:45
Vrije vlucht   :  350.4 km
Fasttrack      :   86.9 kmh
Opgegeven proef:  302.8 km
Driehoek       :  294.6 km

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°47.144'N   4°57.387'E
    tijd: 11:01:48 UTC
    alti: -30 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°45.501'N   4°57.764'E = 172° 3.1 km van vertrek
    tijd: 11:06:15 UTC
    alti: 531 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.771'N   4°57.498'E = 169° 0.7 km van vertrek
    tijd: 16:17:00 UTC
    alti: -9 m
Afstand take-off tot landing: 0.7
Totale vluchtduur: 05:15:12
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°46.426'N   4°55.881'E  @ 11:23:22 UTC,   878 m
    punt 1:  51°22.188'N   6°13.142'E  @ 12:59:01 UTC,  1083 m
    punt 2:  51°02.431'N   5°35.367'E  @ 13:47:01 UTC,  1224 m
    punt 3:  51°04.240'N   5°17.426'E  @ 14:08:38 UTC,  1447 m
    punt 4:  51°31.913'N   4°49.835'E  @ 14:38:39 UTC,  1173 m
    punt 5:  51°01.484'N   5°15.425'E  @ 15:36:27 UTC,  1424 m
    Finish:  50°46.387'N   4°56.653'E  @ 16:14:00 UTC,   178 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  112.0 km  53° @  70.2 km/h
    been 2:   57.3 km 230° @  71.6 km/h
    been 3:   21.2 km 279° @  58.9 km/h
    been 4:   60.5 km 328° @ 121.0 km/h
    been 5:   63.8 km 152° @  66.2 km/h
    been 6:   35.6 km 218° @  56.9 km/h
Afgelegde afstand:                   350.4 km
Duur:                                04:50:38
Gemiddelde snelheid:                 72.3 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 1.6 km
Starthoogte:                         531.0 m
Finishhoogte:                        178.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          353 m
Totale score afstand:                350.4 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°06.344'N   5°29.510'E =  46° 51.8 km van vertrek
    tijd:    13:51:58 UTC
    alti:    930 m
Finishpunt
    pos.:    50°46.811'N   4°57.037'E = 214° 0.7 km van vertrek
    tijd:    15:51:58 UTC
    alti:    262 m
Grootste afstand in 2 uur: 173.7 km
Beste snelheid in 2 uur:    86.9 km/h
Hoogteverlies:             668 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 302.8 km  GELDIG
    vertrek:                 0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   GOETSENHOVEN   50°46.900'N   4°57.467'E
    punt 1:  VENLO          51°21.830'N   6°13.000'E   109.4 km  53°
    punt 2:  OPGLABBEEK     51°02.700'N   5°35.280'E    56.5 km 231°
    punt 3:  WEELDE AB      51°23.650'N   4°57.550'E    58.6 km 312°
    punt 4:  LUMMEN         50°59.970'N   5°13.420'E    47.6 km 157°
    finish:  GOETSENHOVEN   50°46.900'N   4°57.467'E    30.6 km 218°
    landing:                 0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   GOETSENHOVEN   @ 11:24:16 UTC,   747 m
    punt 1:  VENLO          @ 12:59:04 UTC,  1093 m :  109.4 km   69.3 km/h
    punt 2:  OPGLABBEEK     @ 13:47:03 UTC,  1226 m :   56.5 km   70.6 km/h
    punt 3:  WEELDE AB      @ 14:42:59 UTC,  1154 m :   58.6 km   62.9 km/h
    punt 4:  LUMMEN         @ 15:37:24 UTC,  1329 m :   47.6 km   52.5 km/h
    finish:  GOETSENHOVEN   @ 15:51:49 UTC,   137 m :   30.6 km  127.4 km/h
Proef GELUKT
Afgelegde afstand:        302.8 km
Duur van de proef:        04:27:33
Gemiddelde snelheid:      67.9 km/h
Start hoogte:             531 m
Hoogte passeren start:    747 m
Hoogte passeren finish:   137 m
Hoogteverlies over proef: 394 m
Totale score afstand:     302.8 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:  110.7 km
Been 1:   99.4 km
Been 2:   84.4 km
Totaal:  294.6 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:06:15 UTC
    einde: 16:17:00 UTC
    duur:  05:10:45

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     531 m @ 11:06:15 UTC
    hoog punt:    1525 m @ 15:28:59 UTC
    hoogtewinst:   994 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:06:25  bearing 115.4°
    Tweede punt: 14:40:19  bearing 17.9°
    Totale hoek: -97.5°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 5951

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs