CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

17-06-2023 -- Glenn HOSTENS -- 2008,0 punten

Database gegevens:

Datum: 17-06-2023 Type proef: OP
Toestel: ASW 19 Immatriculatie: D-6925
Handicapfactor: 100 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 401.6 km Score: 2008,0 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Omdat het bij ons weer blauw was en rondom ons in de verte cumuli was er toch weer de twijfel of het al thermisch zou zijn. Gelukkig was er een gegadigde snuffelaar met een turbo die eens wou kijken. Maar de turbo ging al heel snel aan dus gelukkig was ik niet de snuffelaar haha. Een beetje in het oog gehouden en van het moment dat het thermisch werd gelijk de lucht in om 12u45. Perfecte moment want de eerste bel was al direct iets meer dan een meter tot 1200 m in het blauw. De cumuli kwamen al iets dichter bij ons tot ontwikkeling dus zag er goed uit. Snel de startlijn over en dan kijken hoe ik naar het zuiden kon. Dit zag er niet zo best uit in de corridor dus maar gelijk meer dan 70° uit koers richting de wolkjes en ook richting de tma van Luik... Maar dit was de enige route naar het zuiden zonder in het veld te eindigen, alleen zaten de wolkjes mogelijks onder de tma... Eenmaal daar zag het er prachtig uit onder de tma maar gelukkig zat er nog telkens 1 wolkje net buiten de tma waar ik telkens net onder geraakte op de route naar het zuiden. Was wel uitkijken want op verschillende momenten bij het steken én draaien was ik maar een paar vleugellengtes verwijderd van de tma... Gelukkig ging dit heel vlotjes zonder problemen en al snel zat ik aan de Maas. Vanaf daar zag het er overal goed uit in het zuiden en was de golf 2 & 5 niet ver meer. Deze dag werd er weer een hoge basis voorpspeld en gelukkig was de golf 5 deze keer wel open! Want we gingen hem weer kunnen gebruiken :) Hoofddoel was ook om mijn personal record stevig te breken. De taak was eerder bijzaak maar wel leuk als het zou lukken want er was hardnekkige hoge bewolking voorspeld en deze was bij de start al zichtbaar in het westen... Werd dus opletten wat deze met de thermiek zou doen maar gezien de hoge voorspelde basis van 2500 m had ik vanaf Saint-Hubert nog maar 500 m nodig om terug binnen te geraken dus dit was wel uniek om mee te maken en kleine kans dat ik dus in het veld ging eindigen moest het dichttrekken op weg naar huis. Het enige dat ik een beetje in het oog moest houden was dat ik ter hoogte van Saint-Hubert de basis zou moeten kunnen pakken. Eenmaal over de Maas en in de golf 2 & 5 direct een pomp gevonden van meer dan 3 m/s gemiddeld naar de basis van 2500 m (dus nieuw personal record) en dit al om 14u! Dus er zat mogelijks een hogere basis in gedurende de namiddag... :)) Dit ging dus een heel leuk dagje worden en heel aangename temperaturen aangezien het aan de grond weer richting de 30 graden ging. Het was weer ongelooflijk in de Ardennen met geregeld pompen van meer dan 3 m/s gemiddeld met zelfs af en toe een pomp van maar liefst 3,6 m/s en dit met zulke hoge basis :)) Percies of het Zuid-Afrika was lol. Doel was ook om de watervallen van Coo te zien met verschillende foto's als resultaat en die parapentes hingen daar ook hoog! Op het 3de been uiteindelijk de basis op 2700 m aangetikt!! Oftewel de maximum hoogte van de golf 5!! :)) Dus mijn personal record van 2100 m hard verbroken hehe. Op het einde van het 3de been werd het al wat minder omdat de hoge bewolking steeds dikker en dikker werd in het westen :( Het 4de keerpunt lag niet lekker, groot blauw gat met hoge bewolking erboven en de thermieksterkte verminderde ook al serieus van geregeld meer dan 3 m pompen naar amper 1,5 m pompen. Even getwijfeld dus of ik het 4de keerpunt wel zou gaan halen. Uiteindelijk beslist om het toch maar te gaan halen omdat ik een heel stuk rond kon vliegen en het was terug iets naar boven en korter bij Goetsenhoven en het been was nog geen 30 km en dan kon ik eens kijken hoe het er vandaaruit uitzag richting Goetsenhoven. Indien nodig kon ik daar dan mijn proef afbreken en terugkeren. Eenmaal daar zag het er hier zeer slecht uit om nu terug te keren want in deze richting naar huis waren er geen wolkjes meer. Dan zat er niets anders op om terug te vliegen naar het volgende keerpunt en naar het betere weer want vandaaruit zag het er nog steeds positief uit richting Goetsenhoven. Wel opnieuw terug een stuk moeten rondvliegen voor hetzelfde blauwe gat. Eenmaal dat keerpunt gehaald was het doel om zo hoog mogelijk te blijven want het was nog 110 km recht naar huis en het zag er niet zo best meer uit maar er waren wel nog voldoende opties. Saint-Hubert gepasseerd op 2100 m en helaas geen wolkje om hier hoger te geraken. Maar voor mij zag ik nog zeker opties. Tussen Rochefort en Ciney zat er nog een hele dikke wolk die me rechtstreeks op final glide kon brengen als ik niet zou moeten duiken voor de golf 1... En idd de wolk gaf me nog een mooie 2400 m om 17u45 onder de dikke hoge bewolking en ruim lokaal. Strategie was om in de golf 1 te duiken tegen zeer hoge snelheid (bijna VNE zelfs) om die snelheid er dan geleidelijk aan terug uit te trekken in de hoop nog net lokaal te blijven. Maar helaas toch nog een goeie 100 m te kort. Zéér jammer! :( Er waren nog enkele hele kleine plukjes in de hoop dat daar nog iets onder zat want veel had ik niet meer nodig. Moeten draaien op amper 0,5 m/s maar extra meters om de final glide toe te rijden zijn extra meters natuurlijk. Zo gezegd zo gedaan en uiteindelijk de nodige hoogte kunnen nemen en vanaf de Maas recht binnen gevlogen. Jammer van de hoge bewolking maar toch nog een mooie opgegeven 400 km er kunnen uithalen :) Was wel een gekke dag want de pompen zaten heel vaak volledig naast de wolk en dat terwijl er geen wind was ?

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/288952
Igc-file: 2023-06-17-LXN-G97-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 17-06-2023
Weerkaart: Weerkaart van 17-06-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   17/06/2023
Piloot:         GLENN.HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-6925
Toestel type:   ASW 19    Klasse: CLUB
Logger type:    LX Navigation  s/n: g97
Logger file:    2023-06-17-LXN-G97-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 05:35:35
Duurvlucht     : 05:31:29
Vrije vlucht   :  415.7 km
Fasttrack      :   93.5 kmh
Opgegeven proef:  401.6 km
Driehoek       :  253.8 km
Hoogtewinst    : 2149.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°46.769'N   4°57.118'E
    tijd: 10:48:42 UTC
    alti: 61 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°47.561'N   5°00.271'E =  68° 4.0 km van vertrek
    tijd: 10:52:48 UTC
    alti: 588 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.882'N   4°57.416'E =  59° 0.4 km van vertrek
    tijd: 16:24:17 UTC
    alti: 72 m
Afstand take-off tot landing: 0.4
Totale vluchtduur: 05:35:35
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°47.707'N   5°00.359'E  @ 10:57:20 UTC,  1027 m
    punt 1:  49°53.460'N   5°13.732'E  @ 12:26:28 UTC,  1749 m
    punt 2:  50°24.196'N   5°52.780'E  @ 13:16:17 UTC,  1640 m
    punt 3:  49°50.310'N   5°29.019'E  @ 14:02:16 UTC,  1624 m
    punt 4:  50°03.013'N   5°47.546'E  @ 14:36:11 UTC,  2143 m
    punt 5:  49°51.507'N   5°32.463'E  @ 14:56:31 UTC,  1792 m
    Finish:  50°47.123'N   4°57.432'E  @ 16:21:09 UTC,   332 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  101.8 km 171° @  68.5 km/h
    been 2:   73.6 km  39° @  88.6 km/h
    been 3:   68.9 km 204° @  89.9 km/h
    been 4:   32.3 km  43° @  57.2 km/h
    been 5:   27.9 km 220° @  82.4 km/h
    been 6:  111.2 km 338° @  78.8 km/h
Afgelegde afstand:                   415.7 km
Duur:                                05:23:49
Gemiddelde snelheid:                 77.0 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 4.2 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 0.8 km
Starthoogte:                         588.0 m
Finishhoogte:                        332.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          256 m
Totale score afstand:                415.7 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    50°17.391'N   5°12.924'E = 161° 57.6 km van vertrek
    tijd:    12:02:18 UTC
    alti:    2407 m
Finishpunt
    pos.:    49°50.366'N   5°28.993'E = 160° 111.2 km van vertrek
    tijd:    14:02:20 UTC
    alti:    1635 m
Grootste afstand in 2 uur: 187.0 km
Beste snelheid in 2 uur:    93.5 km/h
Hoogteverlies:             772 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 406.6 km  GELDIG
    vertrek: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    start:   GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    punt 1:  BERTRIX    49°53.500'N   5°13.430'E   100.9 km 169°
    punt 2:  COO        50°23.590'N   5°52.620'E    72.7 km  40°
    punt 3:  MASSUL     49°51.800'N   5°30.450'E    64.6 km 204°
    punt 4:  BASTOG_M   50°03.070'N   5°47.810'E    29.5 km  45°
    punt 5:  MASSUL     49°51.800'N   5°30.450'E    29.5 km 225°
    finish:  GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E   109.5 km 339°
    landing: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   GOETSVEN   @ 11:05:10 UTC,  1187 m
    punt 1:  BERTRIX    @ 12:26:28 UTC,  1749 m :  100.4 km   74.1 km/h
    punt 2:  COO        @ 13:16:08 UTC,  1655 m :   71.7 km   86.7 km/h
    punt 3:  MASSUL     @ 14:05:00 UTC,  1952 m :   63.6 km   78.1 km/h
    punt 4:  BASTOG_M   @ 14:36:11 UTC,  2143 m :   28.5 km   54.7 km/h
    punt 5:  MASSUL     @ 15:02:50 UTC,  2217 m :   28.5 km   64.1 km/h
    finish:  GOETSVEN   @ 16:21:00 UTC,   341 m :  109.0 km   83.7 km/h
Proef GELUKT
Afstanden gepenaliseerd omwille van gebruik van beercan
Afgelegde afstand:        401.6 km
Duur van de proef:        05:15:50
Gemiddelde snelheid:      76.3 km/h
Start hoogte:             588 m
Hoogte passeren start:    1187 m
Hoogte passeren finish:   341 m
Hoogteverlies over proef: 247 m
Totale score afstand:     401.6 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   71.6 km
Been 1:   80.9 km
Been 2:  101.3 km
Totaal:  253.8 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 10:52:48 UTC
    einde: 16:24:17 UTC
    duur:  05:31:29

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     588 m @ 10:52:48 UTC
    hoog punt:    2737 m @ 13:45:26 UTC
    hoogtewinst:  2149 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 10:57:20  bearing 107.7°
    Tweede punt: 12:26:28  bearing 154.6°
    Totale hoek: 46.9°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 7672

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs