CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

24-06-2023 -- Dries VAN GESTEL -- 405,3 punten

Database gegevens:

Datum: 24-06-2023 Type proef: VV
Toestel: ASG 29 E 18m Immatriculatie: DKHUY
Handicapfactor: 121 Klasse: Motor
Piloot: Dries VAN GESTEL Club: KAC
Afstand: 122.6 km Score: 405,3 pt
Vertrekpunt: EBWE Wedstrijd: NEE
Motorzwever: JA Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
Sunrise-sunset vliegdag bij de KAC, maar om 4uur hiervoor opstaan heb ik toch maar aan mij voorbij laten gaan. Aangesloten dus bij het ontbijt om 8u45 om dan op te bouwen in de veronderstelling dat het best een goede dag ging worden. Opnieuw volgens de voorspelling zou het wat later op gang komen maar normaal dan wel goed worden. 100l erin alles klaar en op de tracker Bert op motor zien vertrekken. Even gerekend maar met de 10liter thermiek was ik toch niet zeker dat ik zowel heen en terug zou geraken. Dus toch maar even gewacht op de gewone thermiek. En die liet lang op zich wachten. Uiteindelijk werd het iets na 13u15 toen de lier me ophoog trok. De goede bellen vond ik niet meer toch maar op pad. Warm was het anders wel. Stillaan ging het naar 1200m maar ik bleef het niet het goede weer vinden. In de verte aan de horizon zag je de cumulussen. Vraag was zou ik daar vandaag onder kunnen hangen. Beetje trager dan de andere dagen door beek in de veronderstelling dat het vanaf daar wel beter zou gaan, zoals de voorspelling aangevan, maar niks was minder waar. Bij aachen mersbroek kreeg ik ze helemaal niet meer te pakken. De eerste cumulus stond nu helemaal niet meer ver, al was dat een kleine. Het was ondertussen al rond 16u denk ik, ik geloofd niet meer echt in het weer dus maar motor gestart, daar dient hij voor. Vanaf doen was het een groot rommeltje en struggel met de motor, of beter gezegt met mijn "performance and planning". Na eerste motor gebruik kwam ik op 900m aan grens met beek, noch vis noch vlees dus. Niet genoeg om er gewoon door te glijden en ik wilde niet halverwegen motor moeten trekken, want hoe zou ik dan contact kunnen blijven houden met de ATC. Motor dus af, terug wat termiek zoeken, nog eens aanmelden om te crossen om er dan toch terug uit te gaan. NOg eens motor. Denken dit gaat zo niet lukken zal ik rond vliegen via venlo. Maar dat is wel een heel grote omweg. En me vooral een loser voelen, de echte piloot vloog net naast mij. Robbe in de ASW15, en ik maar motor trekken naast hem. Uitdelijk beslist om voor het luchtruim hoogte te winnen genoeg om net binnen te kunnen in zwartberg met idee om dan na beek de motor te trekken, en zo geschiede. Een bij zwartberg eindelijk 2.2m/s bel maar de goesting was over. De kempen waren beter maar nog niet top, dus dan maar binnen gevlogen. De vlucht was van dat type dat de goestig om zonder te vliegen tot het minium werd gebracht.

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

Transponder 7000 voor crossing. Meermaals beek opgeroepen en crossing approval verkregen. Initieel heen cava, terug paar keer aangemeld afgemeld om uiteindleijk alsnog erdoor.

Blog/fotos:
Igc-file: 2023-06-24-LXV-AW0-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 24-06-2023
Weerkaart: Weerkaart van 24-06-2023



IGC File gegevens:

200 Driehoek: geen gesloten segment gevonden

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   24/06/2023
Piloot:         DRIES VANGESTEL
Zweefvliegtuig: DKHUY
Toestel type:   ASG 29E 18M    Klasse: 18-METER
Logger type:    LX Navigation d.o.o.  s/n: aw0
Logger file:    2023-06-24-LXV-AW0-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  500

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 04:16:03
Duurvlucht     : 02:07:08
Vrije vlucht   :  122.6 km
Fasttrack      :   64.6 kmh

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBWE  Weelde        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 51°23.878'N   4°58.252'E
    tijd: 11:26:30 UTC
    alti: -71 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 51°23.659'N   4°57.318'E = 249° 1.2 km van vertrek
    tijd: 11:27:11 UTC
    alti: 416 m
Landingspunt 
    pos.: 51°23.924'N   4°58.372'E =  58° 0.2 km van vertrek
    tijd: 15:42:33 UTC
    alti: -54 m
Afstand take-off tot landing: 0.2
Totale vluchtduur: 04:16:03
Motorgebruik
    aantal keren: 5
    totale motortijd: 28.9 min

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 6
    Start :  51°25.104'N   4°59.064'E  @ 11:37:16 UTC,   741 m
    punt 1:  51°15.349'N   5°06.495'E  @ 11:52:43 UTC,   706 m
    punt 2:  51°06.424'N   5°16.180'E  @ 12:13:55 UTC,   925 m
    punt 3:  50°55.224'N   5°30.524'E  @ 12:33:52 UTC,   870 m
    punt 4:  50°50.623'N   5°52.974'E  @ 13:01:13 UTC,   862 m
    Finish:  50°48.829'N   6°16.785'E  @ 13:26:05 UTC,   666 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:   20.0 km 155° @  77.8 km/h
    been 2:   20.0 km 146° @  56.7 km/h
    been 3:   26.7 km 141° @  80.3 km/h
    been 4:   27.7 km 108° @  60.7 km/h
    been 5:   28.2 km  97° @  67.9 km/h
Afgelegde afstand:                   122.6 km
Duur:                                01:48:49
Gemiddelde snelheid:                 67.6 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 2.5 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 112.4 km
Starthoogte:                         423.0 m
Finishhoogte:                        666.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          -243 m
Totale score afstand:                122.6 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    51°24.491'N   4°58.320'E =   4° 1.1 km van vertrek
    tijd:    11:30:12 UTC
    alti:    464 m
Finishpunt
    pos.:    50°48.477'N   6°12.503'E = 127° 108.7 km van vertrek
    tijd:    13:30:12 UTC
    alti:    534 m
Grootste afstand in 2 uur: 129.1 km
Beste snelheid in 2 uur:    64.6 km/h
Hoogteverlies:             -70 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 499.9 km  GELDIG
    vertrek:                           0°00.000'N   0°00.000'E
    start:   KEIHEUVEL                51°10.852'N   5°13.245'E
    punt 1:  NURBURGRING ZIELGERADE   50°20.082'N   6°56.786'E   153.9 km 127°
    punt 2:  ST HUBERT                50°02.217'N   5°24.250'E   115.0 km 254°
    punt 3:  DUREN-HURTGENWALD        50°41.567'N   6°24.950'E   102.5 km  44°
    finish:  WEELDE                   51°23.650'N   4°57.550'E   128.5 km 308°
    landing:                           0°00.000'N   0°00.000'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   KEIHEUVEL                @ 12:02:30 UTC,   723 m
    punt 1:  NURBURGRING ZIELGERADE   niet gerond
    afbreekpunt: 50°48.767'N   6°16.727'E  @ 13:26:10 UTC, 655 m : 82.7 km 59.3 km/h
Proef NIET GELUKT
Afgelegde afstand:        82.7 km
Duur van de proef:        01:23:40
Gemiddelde snelheid:      59.3 km/h
Start hoogte:             423 m
Hoogte passeren start:    723 m
Hoogte aan break-punt:    655 m
Hoogteverlies over proef: -232 m
Totale score afstand:     82.7 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 11:29:19 UTC
    einde: 13:36:27 UTC
    duur:  02:07:08

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     423 m @ 11:29:33 UTC
    hoog punt:    1329 m @ 12:51:14 UTC
    hoogtewinst:   906 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 11:29:49  bearing 30.7°
    Tweede punt: 13:23:59  bearing 94.8°
    Totale hoek: 64.0°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Driehoek: geen gesloten segment gevonden
Rekentijd 2481

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs