CHARRON.beta: Hall of fame - B VV - B VVall - B OP - Charronde - Speed.Charron - Δ.Charron - Verste buitenlanding
BERICHT VAN DE JURY

22-09-2022 -- De charronline-website werd verhuisd naar een nieuwe server. En tegelijkertijd werd seizoen 2023 geopend. Registratie is opnieuw vereist, zoals gewoonlijk.

Uitgebreide gegevens CHARRON.line proef

19-05-2023 -- Glenn HOSTENS -- 2519,0 punten

Database gegevens:

Datum: 19-05-2023 Type proef: OP
Toestel: ASW 19 Immatriculatie: D-6925
Handicapfactor: 100 Klasse: Standaard
Piloot: Glenn HOSTENS Club: KVDW
Afstand: 503.8 km Score: 2519,0 pt
Vertrekpunt: EBTN Wedstrijd: NEE
Motorzwever: NEE Copiloot:
Status Proef: Gevalideerd IGC validatie ok
Opmerkingen: Opmerking wijzigenEW Serienummer:
500 diamanten vlucht! :) En dan nu voor echt want vorig jaar in augustus een passagier meegenomen in de Duo dus gold niet. Plan was om exact dezelfde vlucht te doen als vorig jaar (omdat het terug heel goed ging zijn die kant op) met de Duo maar dan solo. Maar er waren al andere plannen met de Duo dus ik zou het met de ASW19 moeten doen. Volgens de voorspellingen kon dit lukken als ik maar snel genoeg was. Dus zo gezegd zo gedaan en de dag voordien de vlieger al gereed gemaakt. Plannen met enkele clubleden werden gemaakt om al om 9u aanwezig te zijn om alles buiten te zetten. De eerste cumuli werden voorspeld om 11u en deze kwamen idd in de verte eraan. Om 11u30 de lucht in en direct de eerste bel 1,8 m/s gemiddeld naar 900 m. Even later de 1200 m aangetikt, startlijn genomen en vertrokken. Perfect op schema. Maar het zag er maar heel blauw uit richting Sint-Truiden... Uiteindelijk ontstond er een klein plukje in de verte richting Sint-Truiden dus daar dan maar direct naartoe want de cumuli waren betrouwbaar. Vanaf Kiewit ging het vlotter vooruit door de meer talrijke cumuli en het moest ook rapper vooruit gaan door het strakke schema. De 20 km/h tegenwind hielp al zeker niet. Vanaf Zwartberg begon het hammerwetter echt met pompen tussen de 2 en 3 m/s gemiddeld en kon de gemiddelde snelheid van 30 km/h eindelijk van de teller :) Ter hoogte van Niederrhein werd het super goed met af en toe kleine leuke straatjes en cumuli overal. Pas ter hoogte van Borkenberge kon ik tot aan de basis klimmen op 1800 m met zelfs een pomp in de buurt van 4 m/s gemiddeld :)) Keerpunt Ibbenbueren gerond om 15u30 wat nog perfect op schema was. Tot nu toe had ik sporadisch eens een zwever gezien tot ik op de terugweg ter hoogte van Stadtlohn-Vreden in een pomp aankwam. Eerst zag ik 3 zwevers draaien, toen zag ik er 4 en dat werden er plots 6 en dan 7 tot ik op een gegeven moment 12 zwevers telde in 1 pomp!! En terwijl 3 andere zwevers tegelijk iets onder mij op hoge snelheid eraan kwamen in de pomp. Dan kwam er ook nog ene erbij vanuit een andere richting, het was dus echt opletten. Zoveel zwevers in 1 pomp kon geen toeval zijn dus moest er wel een wedstrijd aan de gang zijn. En dat was ook zo, meer nog het waren 2 verschillende wedstrijden die in hetzelfde gebied vlogen: MKF in Duitsland en het NK in Terlet. Dit verklaarde natuurlijk heel veel. Vanaf Niederrhein was het hammerwetter duidelijk gedaan: pompen waren niet zo makkelijk te vinden en de echt krachtige pompen waren een stuk zeldzamer geworden maar met de wind in het gat bleef het zeer snel vooruit gaan ondanks er geen water in de ASW19 zat. Vanaf de Belgisch-Nederlandse grens was het diamanten brevet zeer nabij. Nog maar enkele honderden meters nodig om op final glide te komen. Dat moest wel lukken gezien er nog enkele cumuli in de Kempen zaten. Na wat zoeken om gecentreerd te krijgen, een mooie pomp gevonden nabij Meeuwen-Gruitrode die lekker de 1800 m nog aantikte dus mooi lokaal en missie geslaagd! :) De terugweg ging razendsnel aan gemiddeld 107 km/h over 252 km en over de hele proef was dit 83 km/h zonder water mee te hebben :))

Verklaring op erewoord betreffende luchtruimgebruik:

GGA actief, para Meeuwen uitgeluisterd, xpdr 7000 NL, Niederrhein 6101 & 119.110, Münster 6104 & 129.300

Blog/fotos: https://www.weglide.org/flight/262252
Igc-file: 2023-05-19-LXN-G97-01.igc

Opmerking jury en/of sportcommissaris:

Soaringlab:Proef openen in Soaringlab
Google Earth:KML file downloaden
Google Maps:Kaart en barogram weergeven
Low Flying Area Golf: Status op 19-05-2023
Weerkaart: Weerkaart van 19-05-2023



IGC File gegevens:

Scoring versie: 20.02

LOGGER GEGEVENS
Vlucht datum:   19/05/2023
Piloot:         GLENN.HOSTENS
Zweefvliegtuig: D-6925
Toestel type:   ASW 19    Klasse: CLUB
Logger type:    LX Navigation  s/n: g97
Logger file:    2023-05-19-LXN-G97-01.IGC
Motor detectie: ENL
ENL Threshold:  300

SAMENVATTING
Vluchttijd     : 06:40:06
Duurvlucht     : 06:37:40
Vrije vlucht   :  518.1 km
Fasttrack      :  112.2 kmh
Opgegeven proef:  503.8 km
Hoogtewinst    : 1401.0 m

VLUCHTGEGEVENS ALGEMEEN
Vliegveld van vertrek
    EBTN  Goetsenhoven        BeNeLux: JA
Vertrekpunt 
    pos.: 50°46.768'N   4°57.119'E
    tijd: 09:29:33 UTC
    alti: -11 m
Ontkoppelpunt
    pos.: 50°47.683'N   4°59.889'E =  62° 3.7 km van vertrek
    tijd: 09:31:59 UTC
    alti: 497 m
Landingspunt 
    pos.: 50°46.926'N   4°57.460'E =  54° 0.5 km van vertrek
    tijd: 16:09:39 UTC
    alti: 1 m
Afstand take-off tot landing: 0.5
Totale vluchtduur: 06:40:06
Motorgebruik
    aantal keren: 0

VRIJE VLUCHT ANALYSE
Keerpunten vrije vlucht optimalisatie: 7
    Start :  50°44.996'N   4°54.449'E  @ 09:45:53 UTC,  1202 m
    punt 1:  51°22.176'N   6°14.807'E  @ 11:43:03 UTC,  1232 m
    punt 2:  51°34.160'N   6°22.625'E  @ 11:59:31 UTC,  1162 m
    punt 3:  52°15.470'N   7°42.831'E  @ 13:36:34 UTC,  1119 m
    punt 4:  52°09.676'N   7°13.986'E  @ 13:59:06 UTC,  1841 m
    punt 5:  51°47.735'N   6°50.504'E  @ 14:23:18 UTC,  1509 m
    Finish:  50°46.462'N   4°56.510'E  @ 16:08:23 UTC,   116 m
Benen vrije vlucht optimalisatie
    been 1:  116.5 km  53° @  59.6 km/h
    been 2:   24.0 km  22° @  87.4 km/h
    been 3:  119.7 km  50° @  74.0 km/h
    been 4:   34.6 km 252° @  92.1 km/h
    been 5:   48.8 km 214° @ 120.9 km/h
    been 6:  174.6 km 230° @  99.7 km/h
Afgelegde afstand:                   518.1 km
Duur:                                06:22:30
Gemiddelde snelheid:                 81.3 km/h
Afst. start - vliegveld van vertrek: 4.5 km
Afst finish - vliegveld van vertrek: 0.9 km
Starthoogte:                         497.0 m
Finishhoogte:                        116.0 m
Hoogteverlies vrije vlucht:          381 m
Totale score afstand:                518.1 km

BESTE SNELHEIDSTRAJECT ANALYSE
Duur van snelheidscompetitie: 2 uur 
Startpunt
    pos.:    52°09.904'N   7°15.258'E =  45° 222.1 km van vertrek
    tijd:    13:58:30 UTC
    alti:    1876 m
Finishpunt
    pos.:    50°46.754'N   4°56.819'E = 266° 0.4 km van vertrek
    tijd:    15:58:31 UTC
    alti:    337 m
Grootste afstand in 2 uur: 224.3 km
Beste snelheid in 2 uur:   112.2 km/h
Hoogteverlies:             1539 m

OPGEGEVEN PROEF ANALYSE
Minimaal toegelaten lengte van de benen: 10 km
Opgegeven proef: 503.8 km  GELDIG
    vertrek: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    start:   GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
    punt 1:  IBBENREN   52°15.430'N   7°42.700'E   251.9 km  48°
    finish:  GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E   251.9 km 230°
    landing: GOETSVEN   50°46.950'N   4°57.450'E
Keerpunten gerond en afgelegde afstand
    start:   GOETSVEN   @ 09:54:39 UTC,  1066 m
    punt 1:  IBBENREN   @ 13:36:34 UTC,  1119 m :  251.9 km   68.1 km/h
    finish:  GOETSVEN   @ 15:58:18 UTC,   361 m :  251.9 km  106.6 km/h
Proef GELUKT
Afgelegde afstand:        503.8 km
Duur van de proef:        06:03:39
Gemiddelde snelheid:      83.1 km/h
Start hoogte:             497 m
Hoogte passeren start:    1066 m
Hoogte passeren finish:   361 m
Hoogteverlies over proef: 136 m
Totale score afstand:     503.8 km

DRIEHOEK ANALYSE
Been 0:   29.0 km
Been 1:   18.5 km
Been 2:   18.5 km
Totaal:   66.0 km

DUURVLUCHT ANALYSE
Blok langste zweefvlucht
    begin: 09:31:59 UTC
    einde: 16:09:39 UTC
    duur:  06:37:40

HOOGTEWINST ANALYSE
Blok grootste hoogtewinst
    laag punt:     497 m @ 09:31:59 UTC
    hoog punt:    1898 m @ 13:58:46 UTC
    hoogtewinst:  1401 m

CHARRONDE ANALYSE
    Eerste punt: 09:45:53  bearing 119.4°
    Tweede punt: 13:59:06  bearing 52.5°
    Totale hoek: -66.8°

MELDINGEN EVALUATIEPROGRAMMA
Rekentijd 6324

	

Deze proef wissen uit de database

Deze proef wijzigen

Klik hier om uw opmerkingen bij deze proef aan de jury te sturen...

Copyright © 2003-2023 - Liga van Vlaamse Zweefvliegclubs